پســری منپســری من، تا این لحظه: 12 سال و 2 ماه و 15 روز سن داره

مــامــانــجــی

شعرو لالایی کودکانه

1393/3/2 0:04
نویسنده : مامانجی
6,581 بازدید
اشتراک گذاری

 

دست کوچولو پا کوچولو
گریه نکن بابات میاد
تا خونه همسایه ها
صدای گریه هات میاد

گشنه شدی شیرت بدم 
تشنه شدی آبت بدم
خوابت میاد بگو لالا 
تا من کمی تابت بدم

تق و تق و تق 
این باباشه صداش میاد
گریه نکن تا بشنوی 
صدای کفش پاش میاد

----------
دامن من چین چینیه 
آبی آسمونیه 
ستاره های ریز داره
فقط مال مهمونیه

وقتی که من چرخ میزنم
تموم چیناش وا میشه
تو آسمون دامنم
ستاره ها پیدا میشه

----------
من یه گلم من یه گلم ببین،ببین چه خوشگلم
من که یه گل نبودم فقط یه دونه بودم
یه بچه نازنین منو گذاشت تو زمین 
بارون اومد آبم داد خورشید اومد نورم داد
بهار اومد قد کشیدم شادی گلها را دیدم
اگه تو منو ببینی نکنه منو بچینی

--------------

پسر بابا قشنگه
با زندگی یه رنگه 
شب که بابا تو خونه ست
پسر بابا رو شونه ست
بالا و پایین می ره
نفس اونو می گیره
امّا بابا می خنده
دور غم و می بنده
اگر چه خیلی خسته اس
لباش مثال پسته اس
دلش چه شاده شاده
خوشیش چقدر زیاده
پدر و پسر تو اَبران
با اون لبای خندان
دست علی یارشون 
خدا نگهدارشون

 

 

شب كه ميشه ستاره ها 

راهي آسمون ميشن 

دور و بر ماه ميشينن 

همدل و همزبون ميشن 



شب ها بيا كنارهم 

به آسمون نگا كنيم 

ستاره ها را ببينيم 

بازم ياد خدا كنيم 



به ياد بياريم كه خدا 

ما آدما را آفريد 

ماه قشنگ نقره اي 

ستاره ها را آفريد 



بيا با هم بگيم خدا، 

خداي پاك و مهربون 

هر كسي كه به يادته 

به آرزوهاش برسون 
 

 

 


ماه قشنگ آسمون 

يه شب بيا به خونه مون 

از آسمون بپر پايين 

بدو بيا روي زمين 

بيا،بشين كنار من 

قصه بگو براي من 



قصه ي يك ستاره 


كه تا سحر بيداره 

يا اون ابر سياهي 

كه دوست داره بباره 

ماه قشنگ آسمون 

تو كي مياي به خونه مون؟ 

يه شب مياي مي دونم 

منتظرت مي مونم 
 

 

 

اي توپ قلقلي بدو 

كوچولوي فسقلي بدو 

بپر بالا 

بيا پايين 

برو تو هوا 

بخور زمين 



توپ قشنگم مي دوني 

كه خيلي ناز و شيطوني؟ 

پر مي كشي توي هوا 

قل مي خوري روي زمين 

ميري بالا 

مياي پايين 



ديروز چه شيطون شدي! 

روي درخت پريدي 

همونجا پنهون شدي 



خواستم تو رو بيارم 

روي زمين بذارم 

چشمم تو را خوب نمي ديد 

دستم بهت نمي رسيد 

درخته را تكون دادم 

تو افتادي روي زمين 



گرفتمت دو دستي 

رفيق من تو هستي 

*******************

بقیه در ادامه مطلب

 

 

آدرس زير جهت دانلود ترانه هاي خانم هنگامه ياشار. 

http://audiostory.blogspot.com/2008/05/blog-post_08.html

 

لينك فايل هاي صوتي نوار قصه وشعر وجوددارد 

www.akx20.blogsky.com

 

سحر شده دوباره تو آسمون می بینم یه عالمه ستاره - تصویر 1

سحر شده دوباره

چشمای من بیداره

تو آسمون می بینم

یه عالمه ستاره

سحر شده دوباره تو آسمون می بینم یه عالمه ستاره - تصویر 2

مامان تو سفره چیده

غذای خوبی حالا

کنار هم می شینیم

من و مامان و بابا

سحر شده دوباره تو آسمون می بینم یه عالمه ستاره - تصویر 3

ما سحری می خوریم

با نام و یاد خدا

انشالا که قبوله

روزه ی ما بچه ها

 

 

آموزش حروف الفبا با شعر

آموزش حروف الفبا با شعر

آموزش حروف الفبا با شعر

 

 

 

  َ ،  ِ ،  ُ ،  اُو ، اي، آ      با   شش ، صدايِ  زيبا

همه   با    نامِ     الف     در      شهركِ      الفبا

آموزش حروف الفبا با شعر - تصویر 1

بِ،پِ،ت ، جيم ، چِ، حِ     دال،ذال،رِ  ،   رِ،ژِ،سين

همه هستند به ترتيب     قشنگ ، زيبا، اين چنين

آموزش حروف الفبا با شعر - تصویر 2

شين ، افتاده تو جدول     كنارِِ   خانه   ي   سين

صاد،ضاد ، طا،ظا ،عين     بعدِش مياد ، حرفِ غِين

 

حرفِ  فِ  ، حرفِ  قِاف     بعدش مياد، كاف و گاف

لام ، نون ، واو ، هِ، يِ      خوشحال  هستند برايِ

آموزش حروف الفبا با شعر - تصویر 4

كساني كه مي خوانند     حرفِ      دروسِ     پايه

يعني  ،   كلاسِ    اوٌل     حروف،هستند،در جدول

سي و دو حرفِ فارسي    ميشينند خوب، تو جدول

 

شاعر:مهری طهماسبی دهکردی

 

 

 

تو قفساي باغ وحش

 

تو قفساي باغ وحش 
حيووناي رنگارنگ 
پرنده هاي كوچولو 
ميمون و شير و پلنگ 

ميمونه شكلك مياره 
مردُم رو خوشحال ميكنه 
با يه دونه توپه كوچيك 
تنهايي فوتبال ميكنه 

نگاه كن اون خرس رو 
وايستاده روي دو پا 
خرگوش رو نگاه كنيد 
هي ميپره تو هوا 

طاووس رو نگاه كنيد 
چه خوشگل و قشنگه 
چترشو هي باز ميكنه 
ناز و خوش آب و رنگه

 

 

لالالالا گل مريم فداي تو مي شم هر دم 
لالالالا گل نازم خودم رو من فدات سازم 
لالالالا گل ياسم تموم عمر به پات وايسم 
لالالالا گل مينا به عشق توست چشام بينا 
لالالالا گل شب بو تويي خوشرنگ تويي خوشبو 
لالالالا گل گل پونه بابات مياد زودي خونه 
لالالالا گل لادن همه خوبي به تو دادن 
لالالالا گل نعنا فداي اون قد رعنا 
لالالالا گل گل لاله دوست داريم من و خاله 
لالالالا گل چايي دوست داريم من و دايي 
لالالالا گل زيره چرا خوابت نمي گيره؟ 
لالالالا گل خشخاش بابات رفته خدا همراش 
بابات رفته سوي كرمون 
تويي درد مرا درمون 
لالالالا گل فندق جهازت هست توي صندوق 
لالالالا گل سرخم مبادا تو بشي سر خم 
لالالالا گل سنبل عزيز من تويي چون گل 
لالالالا گلم هستي عزيز اين دلم هستي

 

 

 

خوشحال و شاد و خندانم ........... قدر دنيا رو مي دانم 
خنده كنم من ......... دست بزنم من ......... پا بكوبم من 
............................. شادانم 

در دلم غمي ندارم ........... زيرا سلامت هست جانم 
عمر ما كوتاه س ........... چون گل صحراست 
............... پس بياييد شادي كنيم 

بياييد با هم بخوانيم .......... ترانه جواني را 
عمر ما كوتاه س ........... چون گل صحراست 
............... پس بياييد شادي كنيم 

 

 

شعرهایی قدیمی ..:

 

 

 

چه دختری چه چیزی    دست می کنه تو دیزی

گوشتاشو در میاره    نخوداشو جامیذاره   دهن آقاش میذاره

دیزی که در نداره    خاله خبر نداره

.......

اتل متل تربچه   رفت و نشست تو باغچه    گفت که منم یه غنچه

تربچه غنچه میشه؟ نه نه نه نمیشه

تربچه جان کجایی  غنچه که نه ، بلایی

بله و بلا ، بلاچه    غنچه کچل کلاچه

...........

گربه میگه : میو میو   سگه میگه: بدو بدو

آب چشمه ها شورن   ماهیای توش کورن

حالا که بلبل می خونه   حالا که بابا بیرونه

حسنی که باغ داره     بره ی چاق داره

بچه ها بیاین دست بزنیم   حسنی چیکار داره

.........

دکتر جون جونی : درد منو میدونی    جوون بودم پیر شدم   زار و زمینگیر شدم

آخ کمرم واخ کمرم    تیر میکشه مغز سرم

دفتر بیمه دارم     الانه درش میارم

قلمو بیار سیاش کن   یه صفحه پر از دواش کن

اینور دلم اوفیلا اونور دلم اوفیلا دل و بدنم اوفیلا  سر و کمرم اوفیلا

چی بخورم دکتر جون ؟ چی نخورم دکتر جون؟

آش نخور . کشک نخور . دل و جگر و کباب نخور

پس چی بخورم دکتر جون؟ دوا بخور . شربت بخور

تا خوب بشی ایشالا   سالم بشی ایشالا

تا دوباره با بچه های ناز نازی همبازی بشی ایشالا

............

یکی بود یکی نبود زیر گنبد کبود آقابگ نشسته بود

خره خراطی میکرد   بزه بزازی میکرد  شتره نمید مالی میکرد اسبه عصاری میکرد

 گربه بقالی میکرد   پشه رقاصی میکرد   فیل اومد گذر کنه افتاد و دندونش شکست

گفت چه کنم؟ چیکار کنم؟ دردمو چون چاره کنم؟ روی به دروازه کنم صدای بزغاله کنم بع بع بع

..............

دویدم و دویدم به یک اتو رسیدم   گفتم چه دم درازی میای منو تو بازی؟

اتو دمشو تاب داد     با ناز به من جواب داد    

گفت: خطر داره بازی با من  نشو تو همبازی من

تنم همیشه داغه  یه چشم دارم چراغه

پیف می کنم پاف می کنم   پیرهنتو صاف می کنم

اگه به من یه روزی دست بزنی میسوزی

...........

اتل متل یه مورچه قدم میزد تو کوچه

اومد یه کفش ولگرد پای اونو لگد کرد

مورچه پاشکسته  راه نمیره نشسته  با برگی پاشو بسته

نمی تونه کار کنه  دونه هارو بار کنه  تو لونه انبار کنه

مورچه جونم تو ماهی عیب نداره سیاهی  خوب بشه پات الهی

.........

عروسک من چه نازه  چشاش همیشه بازه

لپای اون صورتی مثل گل پیازه

دامن اون چین چینی  خیلی قشنگ و نازه

قصه براش میخونم   قصه من یه رازه

...........

 

 


لي لي لي لي , لي لي لي حوضك 

علي كوچولو اين مرد كوچك 

علي كوچولو تو قصه‌ها نيست 

مثل من و توست 

اون دور دورا نيست 

نه قهرمانه 

نه خيلي ترسو 

نه خيلي پر خرف 

نه خيلي كم رو 

خونه‌شون در داره 

در خونه‌شون كلون داره 

حياط داره 

ايوون داره 

اتاقش طاقچه‌داره 

حياطش باغچه داره 

باغچه‌ كه دورش گلكاري 

كنار حوضش بلبلي 

لاي لاي لاي 

لي لي لي حوضك 

لي لي لي 

اين مادرشه 

مادر علي 

مامان خوبش 

چه مهربونه 

علي كوچولو 

اينو مي‌دونه 

اينم باباشه 

چه خاليه جاش 

رفته به جبهه 

خدا به‌همراش 

علي كوچولو 

چه خوب و نازه 

واسمون داره 

حرفاي تازه.....

 

كبوتر ناز من تنها نشسته 
دلم براش ميسوزه بالش شكسته 
به من نگاه ميكنه غمگين و خسته 
مامان جون مهربون بالشو بسته 
كبوتر ناز من خوب ميشي فردا 
دوباره پر مي كشي تو آسمونها 

 

 

خونه زيبا 

وقتي تو خونه مامان خنده به لب داره 
دنيا مي خنده به ما شادي مياره 
بابا كه از در مياد با بوسه شيرين 
براي ما بچه ها هديه مياره 

تو باغچه خونه ما پر از گل و گياهه 
اگه رو سبزه و گل بذاريم پا گناهه 
ما مثل شاپركها مي رقصيم دور گلها 
با هم آواز مي خونيم تو اين خونه زيبا 

 

تو حوض خونه ما..........ماهيهاي رنگارنگ 
بالا و پايين مي رن........با پولكاي قشنگ 
كلاغه تا مي بينه.........كنار حوض مي شينه 
...........مي خواد ماهي يگيره 
ماهيا تا مي بينن........به زير آبها ميرن 
.....كلاغ شيطون مي شه زار و پريشون 
.....كلاغ شيطون مي شه زار و پريشون 

 

 

يك روز يه آقا خرگوشه....................... رسيد به يه بچه موشه 
موشه دويد تو سوراخ ......................... خرگوشه گفت : آخ 
وايسا، وايسا، كارت دارم...................... من خرگوش بي آزارم 
بيا از سوراخت بيرون ........................ نمي خواي مهمون 

يواش موشه اومد بيرون ....................... يه نگاهي كرد به خرگوش 
ديد كه گوشاش درازه ..................... دهنش بازه 

شايد مي خواد بخوردم ...................... يا با خودش ببردم 
پس مي رم پيش مامانم ...................... آنجا مي مانم. 

مادر موشه عاقل بود......................... زني با هوش و كامل بود 
يه نگاهي كرد به خرگوش ................... گفت اي بچه جون! 
نترس مامان اين مهمونه .............. خيلي خوب و مهربونه 
پس برو پيشش سلام كن ................... بيارش خونه

 

حسني ما يه بره داشت 
بره شو خيلي دوست مي داشت 
برهء چاق توپولي، زبر و زرنگ و توقولي 
دس كوچولو، پا كوچولو، پشم تنش كرك هلو 
خودش سفيد سمش سيا، سرو كاكلش رنگ حنا 
بچه هاي اينور ده، اونور ده، پايين ده، بالاي ده 
همگي باهاش دوست بودن 
صبح كه ميشد از خونه در مي اومدن 
دورو برش جمع مي شدن، پشمهاشو شونه مي زدن 
به گردنش النگ دولنگ، گل و گيله هاي رنگارنگ. 
حسني ما 
سينه ش جلو. سرش بالا، قدم مي زد تو كوچه ها، نگاه مي كرد به بچه ها 

يه روز بهار 
باباش اومد تو بيشه زار 
داد زد : آهاي حسن بيا كجايي بابا؟ 
بره تو بيار ، خودتم بيا. 

قيچي تيز 
پشم سفيد 
بره رو گرفت، پشمهاشو چيد 
برهء چاق توپولي، زبر و زرنگ و توقولي 
شد جوجهء پركنده 
همگي زدن به خنده 

پيشيه مي گفت : 
- تو بره اي يا بچه موش لخت راه نرو، يه چيزي بپوش 

حسني ما ، 
شونه ش بالا، 
سرش پايين 
قدم مي زد تو كوچه ها 
نگاه مي كرد روي زمين. 

ريسيد و تابيد و كلاف كرد 
شست و تميز و صاف كرد 
منظم و مرتب 
پيچيد توي چادر شب 

ننهء حسن 
دوون دوون 
از خونه شون اومد بيرون 
پشمها رو بسته بسته كرد 
سفيد و گلي دو دسته كرد 

يه جفت ميل و يه مشت كلاف 
حالا نباف و كي بباف 

ننهء حسن 
سرتاسر تابستون 
نشسته بود تو ايوون 
بي گفتگو، بي هاي و هو 
براي حسن لباس مي بافت 

فصل زمستون كه رسيد بارون اومد، برف باريد، 
حسني ما، لباسو پوشيد خرامون و خرامون اومد ميون ميدون 
حيوونا شاد و خندون 

خانومي گفت : 
لباس حسن عالي شده قشنگتر از قالي شده 

پيشيه مي گفت : 
لباس حسن قشنگه مثل پوست پلنگه 

ببعي مي گفت : 
بع، سرده هوا، نع. 
اما حسن، لباس به تن، خنده بلب 
شونه شو داده بود عقب 
ميون برف و بارون قدم مي زد تو ميدون 

باباش بهش نيگا مي كرد 
دود چپق هوا مي كرد 

ننه ش مي گفت : 
ننه حسني ماشالا 
چشم نخوري ايشالا.

 

 

شبا كه ما مي خوابيم 
آقا پليسه بيداره 
ما خواب خوش مي بينيم 
اون دنبال شكاره 
آقا پليسه زرنگه 
با دزدا خوب مي جنگه 
ما پليسو دوست داريم 
بهش احترام مي ذاريم

 

 

حسني بي دندون شده 
زار و پريشون شده 
بي احتياطي كرده 
حالا پشيمون شده 
با دندوناش شكسته 
بادوم سخت و پسته 
مك زده به آب نبات 
هي جويده شكلات 
قندون و خالي كرده 
واي كه چه كاري كرده 
دونه به دونه دندوناش 
خراب شدن يواش يواش 
تا خونه همسايه ها 
مي ياد صداي كريه هاش 

 

 

 

گنجشك خسته خسته 
بالاي درخت نشسته 
نوكشو ببين چه تيزه 
پاهاشو ببين چه ريزه 
مي ره پايين آب ميخوره 
مي ره بالا تاب مي خوره 
شكارچي اونو نبينه 

 

ببين چقدر تميزم 
پيش همه عزيزم 
دستامو صابون زدم 
مسواك به دندون زدم 
اتو شده پيرهنم 
پر از گل دامنم 
شسته شده لباسم 
مي رم سر كلاسم 
دوستم دارن بچه ها 
مي گن بيا پيش م

 

 

خورشيد خنديد 
صبح شده باز 
پاشو پاشو 
كودك ناز 
كي مي رقصه 
حاجي فيروز 
كي مي خنده 
عمو نوروز 
چله چله ها برمي گردن 
مژده مي دن عيد نوروز .

 

 

ترانه هاي كوچك براي بيداري 
خواننده : هنگامه ياشار 

"سوار اسب زردم 
مي چرخم و مي گردم 
چرخ و فلك تند مي ره 
بالا و پايين مي ره 
آخ داره مي ره حالا پايين 
مي رسه يواش به زمين 
اما به سوي هوا دوباره مي ره بالا ." 


"تو كه ماه بلند آسموني 
منم ستاره مي شم دورتُ مي گيرم 
اگه ستاره بشي دورمُ بگيري 
منم ابر مي شم روتُ مي گيرم 
اگه ابر بشي رومُ بگيري 
منم بارون مي شم چيك چيك مي بارم 
اگه بارون بشي چيك چيك بباري 
منم سبزه مي شم سر در مي آرم 
تو كه سبزه مي شي سر در مياري 
منم گل مي شم و پهلوت مي شم 
تو كه گل مي شي و پلهوم مي شيني 
منم بلبل مي شم چهچه مي خونم

 

 

لالايي گريه ي بارون 
تو اين گلخونه ي ويرون 
بريز نم نم ببار آروم 
رو ياس تازه ي گلدون 

لالا لالا گل پونه 
لالا دلگير و بي بونه (بي بهونه) 
گل من يكه و تنها 
اسير اين بيابونه 


لالا لالا دلم تنگه 
لالايي گريه كن بارون 
لالا لالا بخواب آروم 
لالايي با دل پرخون 

تو اين بي آب و آبادي 
تو اين ويروونه ي تنها 
بخواب آهسته آهسته 
گل نيلوفر زيبا 

 

 

 

اي زنبور طلايي 
نيش مي زني بلايي 
پاشو پاشو بهاره 
گل وا شده دوباره . 
كندو داري تو صحرا 
سر مي زني به هر جا 
پاشو پاشو بهاره 
عسل بساز دوباره

 

 

توپ سفيدم قشنگي و نازي 
حالا منمي خوام برم به بازي 
بازي چه خوبه با بچه هاي خوب 
بازي مي كنيم با يه دونه توپ 
چون پرت مي كنم توپ سفيدم را 
از جا مي پره مي ره تو هوا 
قل قل مي خوره تو زمين ورزش 
يك و دو و سه و چهار و پنچ و شش .

 

"يه روز يه آقا خرگوشه 
رسيد به يه بچه موشه" 

 

موشه دويد تو سوراخ 

خرگوشه گفت آخ 

وايسا وايسا كارت دارم 
من خرگوشه بي آزارم 
بيا از سوراخت بيرون 
نمي خواي مهمون 
يواش موشه اومد بيرون 
يه نگاهي كرد به مهمون 
ديد كه گوشاش درازه 
دهنش بازه 
شايد مي خواد بخورتم 
يا با خودش ببرتم 
پس مي رم پيش مامانم 
آن جا مي مانم 
مادر موشه عاقل بود 
زني باهوش و كامل بود 
يه نگاهي كرد به خرگوش 
گفت به بچه موش 
نترس جونم اون مهمونه 
خيلي خوب و مهربونه 
پس برو پيشش سلام كن 
بيارش خونه

 

 

لالايي با طعم ميوه 

دوباره ماه زيبا 
نشسته اون بالاها 
مي تابه نور مهتاب 
همه چشما پر از خواب 
مامان جونم بخون باز 
برايم شعر وآواز 
شده وقت لالايي 
عروسك جان كجايي 

لالا لالا آناناس 
عروسك تو تنهاس 
بگير اونو توآغوش 
لحافتو بكش روش 

لالا لالاگلابي 
خيال كن روي تابي 
يا تو قايق رو آبي 
حالا راحت مي خوابي 

لالا پسته خندون 
خوابيده گل تو گلدون 
توهم مثل گل ناز 
نگفتي شب بخير باز 
بذار چشاتو رو هم 
نباشه تو دلت غم 

لالا انار دون دون 
نمي ره خوابت آسون 
ببين خورشيد خوابيده 
لحافو روش كشيده 
لحاف پر ستاره 
يه ماه نصفه داره 

لالا شليل وآلو 
بالش پنبه ايت كو 
كجا قايم شده كوش؟ 
خوابيده روي اون موش 
گل من خيلي خستس 
قايم باشك ديگه بس 

لالالاموز وانگور 
بلا از تو بشه دور 
توآسمون ستاره 
شبا تا صبح بيداره 
نگاه كن دست تكون داد 
يه بوس برات فرستاد 

لالالاهندوانه 
گل يكي يد ونه 
توديشب خوش خوابيدي 
بگو توخواب چي ديدي؟ 
بخواب آرام و شيرين 
ببين خواباي رنگين 

لالا گيلاس خوش طعم 
بذار چشماتو رو هم 
قناري خواب خوابه 
مي خواد تا صبح بخوابه 
يواش ساعت ديواري 
بيدار ميشه قناري 

لالا ليموي شيرين 
پاورچين و پاورچين 
بابا اومد تو رو ديد 
تو خواب چشماتوبوسيد 
بابا تختو مي ده تاب 
تو هم مي خندي تو خواب 

لالالا توت فرنگي 
عجب خواب قشنگي 
چشماتوبستي آرام 
تموم شد لالايي هام 
الهي باشه فردا 
برايت سبح زيبا 

 

بل بزرگم خيلي قشنگه 
وقتي كه مي زنم اين جور صدا مي ده : 
. بوم بوبو بوم بوبو بوم بوبو بوم بوبو بوم بوم بوم 
ويولوني دارم خيلي قشنگه 
وقتي كه مي زنم اين جور صدا مي ده 
. ديريري ديريري ديريري ديريري دي ري ري 
شيپوري دارم خيلي قشنگه 
وقتي كه مي زنم اين جور صدا مي ده 
. دودورو دودورو دودورو دودورو دو دو دو 
پيانويي دارم خيلي قشنگه 
وقتي كه مي زنم اين جور صدا مي ده 
. دنگ دد دنگ دد دنگ دد دنگ دد دنگ دنگ دنگ 
اسب سفيدم خيلي قشنگه 
وقتي كه راه مي ره اين جور صدا مي ده 
. پيتيكو پيتيكو پيتيكو پيتيكو پي تي كو 
اما تفنگم توش يه فشنگه 
وقتي كه مي زنم اين جور صدا مي ده 
بنگ !

 

 

اين خونه رو كي ساخته اوساي بنا ساخته 
با چوب نعناع ساخته تنهاي تنها ساخته 
(هزار بار اين بيت رو تكرار كنيد لطفا ) 
ديو اومد ،كدوم ديو(مجددا هزار بار تكرار كنيد ) 
ديوي كه توي خواب بود ،كدوم خواب؟ 
خوابي كه تو چشاته،كدوم چشم؟ 
چشمي كه روزو گم كرد،كدوم روز؟ 
روزي كه قصر ما بود،كدو قصر؟ 
ديو اومد ديو اومد ديو اومد 
كدوم ديو كدوم ديو كدوم ديو 
صداش كنيم رهايي زميني نه هوايي 
انگار به فكر مايي انگار به فكر مايي 
به فكر ما نبودي ،از غم رها نبودي 
وگرنه ديو دود ميشد يك شبه نابود ميشد 
ين خونه رو كي ساخته اوساي بنا ساخته 
با چوب نعناع ساخته تنهاي تنها ساخته 
7 درو بستي نمكي 1درو نبستي نمكي 
7 درو بستي نمكي 1درو نبستي نمكي 
همينه كه بي عروسكي،همينه كه بي بادبادكي 
يك الك بي دولكي همينه كه بي عروسكي 
ين خونه رو كي ساخته اوساي بنا ساخته 
با چوب نعناع ساخته تنهاي تنها ساخته 
(هزار بار تكرار كنيد ) 
خونمون رو آب برده 
اقصه رو خواب برده 
ديو اومد ،كدوم ديو(لطفا هزار بار تكرار كنيد ) 

 

 

تو دستاي مامانم 
پياز تند و تيزه 
با چاقو روش مي زنه 
تا بشه ريزه ميزه 
چرا مامان گريه كرد 
شايد دلش مي سوزه 
براي اون پيازه 

 

يشي پيشي ملوسم 

ميخوام تورو ببوسم 

مامانم نميذاره 

خدايا اين چه كاره 

----------------- 

يه بز پريد توي اتيش 
از سر تا پا جزغاله شد 
بيچاره شدبيچاره شد 
زنجير بزها پاره شد 

------------- 
يه گل دارم قشنگه زيبا و رنگارنگه 
با بيلچه اي كه داشتم اونو تو باغچه كاشتم 
هر روز بهش آب ميدادم سايه و افتاب ميدادم 
حالا ديگه بزرگ زيباست قشنگترين گلاي دنياست

 

 

يه خروس چاقو چله 
نشسته روي پله 
پراش چقدر قشنگه 
قشنگو رنگارنگه 
قوقولي قوقوش ، قوقولي قوقوش بلنده 
بالهاشو هي وا ميكنه ميبنده 
يه تاج داره رو كله اش 
ناخن داره روپنچه اش 
چشمهاي ريزي داره 
ناخنهاي تيزي داره 
خورشيد كه ميره تو خونه 
خروسه دلش ميگيره 

 

كوچولويم كوچولو 
صورتم مثل هلو 
قد و بالام كوتاهه 
چش و ابروم سياهه 
مامان خوبي دارم 
مي شينه توي خونه 
مي دوزه دونه دونه 
مي پوشم خوشگل مي شم 
مث دسته گل مي شم

 

خرگوش من چه نازه 
گوشاش خيلي درازه 
مي پره مثل آهو 
مي خوره برگ كاهو 
بس كه گوشاش درازه 
هي به خودش مي نازه 
هي به خودش مي نازه

 

 

چشم چشم دو ابرو 
دماغ و دهن يه گردو 
حالا بزار دوتا گوش 
موهاش نشه فراموش 
چوب چوب يه گردن 
اينم يه گردي تن 
دست دست دو تا پا 
انگشت ها جوراب ها 
ببين چقدر قشنگه 
حيف كه بدون رنگه 
ببين چقدر قشنگه 
حيف كه بدون رنگه

 

 

 

عمو زنجير باف 
بله 
زنجير منو بافتي 
بله 
پشت كوه انداختي 
بله 
بابا اومده 
چي چي آورده؟ 
نخودچي كيشميش 
بخور و بيا با صداي چي؟ 
با صداي گربه 
ميو ميو ميو ميو

 

 

 

 

اتل متل توتوله سه تا آدم كوتوله 

سه تا پيرمرد خوشحال عمرشون هزار و صدسال 

با موي سفيد و پرپشت قدشون يك بند انگشت 

كوچول و موچول و فينگيل خونشون قد يك زنبيل 

وسط جنگل نوك كوه توي بيشه زار انبوه 

همگي خوشحال و راضي مشغول شكار و بازي 

كوچول زرنگ و با هوش موچول قوي و پرزور 

فينگيله هميشه خواب بود شب تا صبح تو رختخواب بود 

هر روز صبح خيلي زود وقتي كه فينگيل خواب بود 

كوچول و موچول بي صدا مي رفتند دنبال غذا 

سيب و انار و ازگيل پرمي كردند تو زنبيل 

فينگيل همش خواب مي ديد خواب سيب پرآب ميديد 

اين كار هرروزش بود روز از نو نوروزش بود

 

 

 

جوجه جوجه طلايي 
نوكت سرخ و حنايي 
تخم خود را شكستي 
چگونه بيرون جستي؟ 
گفتا جايم تنگ بود 
ديوارش از سنگ بود 
نه پنجره نه در داشت 
نه كس ز من خبر داشت 
گفتم چنين جاي تنگ 
نياورد به جز ننگ 
به خود دادم يك تكان 
مثل رستم پهلوان 
تخم خود را شكستم 
يكباره بيرون جستم

 

پايين سنگ و بالا سنگ 
بالا ...دو لوله تنگ 
بالا...دو سيب قرمز 
بالا...دو شمع روشن 
بالا...كمون رستم 
بالا...تخت سليمون 
بالا... بازار ريسمون! 
( توصيف چهره انسان)

 

 

اتل متل كلاغه 
كلاغه توي باغه 
كلاغه قارقار ميكنه 
مورچه رو بيدار ميكنه 
مورچه مي ره كار ميكنه 
دونه ها رو بار ميكنه 
تو لونه انبار ميكنه

 

 

مدادم و مدادم 
اين روزا خيلي شادم 
چونكه مي خوام با دوستان 
برم به كودكستان 

تراش مي ياد كنارم 
خيلي دوستش مي دارم 
انگار با من داداشه ! 
سرم رو مي تراشه 

حالا چقدر تيزم من 
عاشق پاييزم من !

 

 

عموزنجيرباف..........! 
بعله...؟ 
زنجير منو بافتي.........؟ 
بعله...! 
پشت كوه انداختي........؟ 
بعله...! 
بابا اومده.............! 
چي چي آورده...؟ 
نخود و كشمش....! 
بخور و بيا.......! 
با صداي چي؟؟؟ 
با صداي گربه!!! 
ميو، ميو، ميو، ... 

.. 
با صداي چي؟؟؟ 
با صداي گربه!!! 
با صداي سگ! 
واق واق واق

 

 

 

خوشحال و شاد و خندان 



خوشحال و شاد وخندانم 
قدر دنيا را مي دانم 

خنده كنم من، دست بزنم من 
پا بكوبم من، شادانم 


در دلم غمي ندارم 
زيرا هست سلامت جانم 

عمر ما كوتاست، چون گل صحراست 
پس بياييد شادي كنيم 

بياييد با هم بخوانيم 
ترانه ي مهرباني 

عمر ما كوتاست، چون گل صحراست 
پس بياييد شادي كنيم 

گل بريزم من، از توي دامن 
بر روي خرمن، شادانم

 

 

بابابزرگ چه پيره 
الهي هيچ‌وقت نميره 
عينك داره با عصا 
قصه مي‌گه با ادا 
خوشحاله مثل بنده 
با ريش سفيدش مي‌خنده. 
دست مي‌كنه تو سيني 
به من مي‌ده شيريني 
خوشحاله مثل بنده 
با ريش سفيدش مي‌خنده.

 

عمو سبزي‌فروش! . . . بله. 
سبزي كم‌فروش! . . . . بله. 
سبزي خوب داري؟ . . بله. 
مال جنوب داري؟ . . . بله. 
عمو سبزي‌فروش! . . . بله. 
سيب كالك داري؟ . . . بله. 
زال‌زالك داري؟ . . . . . بله. 
سبزيت باريكه؟ . . . . . بله. 
شبهات تاريكه؟ . . . . . بله. 
عمو سبزي‌فروش! . . . بله. 
سبزي كم‌فروش! . . . . بله. 
سبزيت گل داره!. . . .بله. 
در و دل داره! . . . . بله. 
عمو سبزي فروش. . . بله. 
خيار چنبر داري؟. . . بله. 
تربچه ت گليه!. . . بله. 
ته ش قنبليه!. . . . بله. 
عمو سبزي فروش؟!...بله .

 

 

 

دندونه شيريه من لق شده بودو افتاد 
از بس كه اين زبونم دندونمو تكون داد 
دلم براش تنگ شه 
دندونمو دوست دارم 
من قول ميدم كه ديگه 
سربه سرش نذارم 
مامان ميگه دخترم 
غصه ي تو سر مياد 
يه دندونه قشنگتر 
به جاي اون در مياد

 

حسني بي دندون شده 
زار و پريشون شده 
بي احتياطي كرده 
حالا پشيمون شده 
با دندوناش شكسته 
بادوم سخت و پسته 
هي جويده شكلات 
مك زده به ابنبات 
قندون و خالي كرده 
واي كه چه كاري كرده 
دونه به دونه دندوناش 
خراب شدن يواش يواش 
تا خونه همسايه ها 
ميره صداي گريه هاش!

 

چوپونه كجاست؟ 
تو صحراست 
مواظب گله هاست 
گله بايد چرا كنه 
بع وبع و بع صدا كنه 
يونجه و شبدر بخوره 
علفهاي تر بخوره 
چوپون بايد زرنگ باشه 
قوي و اهل جنگ باشه 
جنگ با كي؟ با گرگ ها 
صدآفرين ماشالله 
 

 

من صبح زود پا مي‌شم 
دست و رو را مي‌شويم 
به مامان و بابا جون 
سلاملك مي‌گويم. 
پاكيزه‌ام مثل گل 
خوب و ملوس و تپل 
به به چه قدر قشنگم 
مي‌گويم و مي‌خندم.

 

ززززززززززززتو قفساي باغ وحش 
حيووناي رنگارنگ 
پرنده‌هاي كوچولو 
ميمون و شير و پلنگ 
ميمونه شكلك مي‌سازه 
مردمُ خوشحال مي‌كنه 
با يه دونه توپ كوچيك 
تنهايي فوتبال مي‌كنه. 
نگا كن او خرسَ رو 
وايساده روي دو پا 
خرگوشَ رو نگا كنين 
هي مي‌پره تو هوا 
طاووسَ رو نگا كنين 
چه خوشگل و قشنگه 
چترشُ هي باز مي‌كنه 
ناز و خوش‌آب و رنگه.

 

 

 

دست دست دسي بابا جون مياد 
صداش توي ايوون مياد 
بابا جونم با مهمون مياد با چهره خندون مياد 
دست دست دسي مامان جون مياد 
صداش توي دالون مياد 
توي حياط هي بارون مياد 
صداش توي ناودون مياد 
دست دست دسي طاها جون مياد صداش توي ايوون مياد 
توي حياط هي بارو ن مياد 
صداش توي ناودون مياد

 

 

تو كه ماه بلند آسموني منم ستاره ميشم دورتو ميگيرم 
اگه ستاره بشي دورمو بگيري منم ابر ميشم روتو ميگيرم 
اگه ابربشي رومو بگيري منم بارون ميشم چيك چيك ميبارم 
اگه بارون بشي چيك چيك بباري من سبزه ميشم سر درميارم 
اگه سبزه بشي سر دربياري منم گل ميشم و پهلوت ميشينم 
اگه گل بشي و پهلوم بشيني منم بلبل ميشم چه چه ميخونم

 

توكه ماه بلند آسموني 
منم ستاره مي‌شم دورتُ مي‌گيرم 
اگه ستاره بشي دورمُ بگيري 
منم ابر مي‌شم روتُ مي‌گيرم 
اگه ابر بشي رومُ بگيري 
منم بارون مي‌شم چيك چيك مي‌بارم 
اگه بارون بشي چيك چيك بباري 
منم سبزه مي‌شم سر در مي‌آرم 
تو كه سبزه مي‌شي سر در مياري 
منم گل مي‌شم و پهلوت مي‌شم 
تو كه گل مي‌شي و پلهوم مي‌شيني 
منم بلبل مي‌شم چهچه مي‌خونم

 

 

 

 

سي ام آذره و يك شب زيبا 

يه شب بلند به اسم شب يلدا 



شب شب نشيني و شادي و خنده 

شبي كه واسه ي همه خيلي بلنده 



همه ي اهل خونه خوشحال و خندون 

آجيل و شيريني و ميوه فراوون 



شب قصه گفتن و ياد قديما 

قصه ي لحاف كهنه ي ننه سرما 






شب يلدا كه سحر شد،فصل پاييز ميره 

جاي پاييز رو زمستون مي گيره 



ننه سرما باز دوباره برمي گرده 

كوله بارش رو پر از سوغاتي كرده 



سوغاتيهاي قشنگ ننه سرما 

بارون و برف و تگرگ و يخ و سرِما 
 

 

 

 

 

من آقاي رفتگرم 

زباله هارو مي برم 

هرشب ميام درِخونه ها 

سراغ اون زباله ها 

كه ريخته توي كيسه ها 

كيسه هارو برمي دارم 

داخل ماشين ميذارم 

اگه زباله جمع نشه 

باعث بيماري مي شه 

يادت باشه شعارما: 

شهرما خانه ي ما 
 

 

 

 


اي ماه آسمون چرا 

اينقده شيطون شدي؟ 

چند شبي من نديدمت 

كجا تو پنهون شدي؟ 

شب ها براي ديدنت 

چشام به آسمون بود 

هي با خودم مي گفتم 

مهتاب چه مهربون بود! 

حالا كه نيست 

شبها سياه و تاره 

آسمون شب تو دلش 

هزارتا غصه داره 

تااين كه يك شب، 

يك شب تاريك 

ديدم تو را هلال ِ باريك 

از آسمون سر كشيدي 

يواش يواش قدكشيدي 

گرد و تپل مپل شدي 

مثل يه دسته گل شدي 

شدي چراغ آسمون 

ماه قشنگ و مهربون 

 

 

 

ماه قشنگ آسمون 

يه شب بيا به خونه مون 

از آسمون بپر پايين 

بدو بيا روي زمين 

بيا،بشين كنار من 

قصه بگو براي من 



قصه ي يك ستاره 


كه تا سحر بيداره 

يا اون ابر سياهي 

كه دوست داره بباره 

ماه قشنگ آسمون 

تو كي مياي به خونه مون؟ 

يه شب مياي مي دونم 

منتظرت مي مونم

 

 

 


وقتي خروس نازم 

قوقولي قوقو رو سر داد 

از يه روز خوبِ خوب 

بازم به من خبر داد 



گفت عزيزم بيدار شو 

صبح شده باز دوباره 

هوا چه روشن شده 

خورشيدخانوم بيداره 



پاشو چشاتو واكن 

دنيا خيلي قشنگه 

خورشيدخانوم طلايي، 

آسمون آبي رنگه 



زودباش با ياد خدا 

از خواب ناز بيدار شو 

وقتي صبحونه خوردي 

مشغول كار و بار شو 

 

 

 

 

 

مامانم مي گفت: 

خواب مي ديدم بچه شدم 

مثل گل باغچه شدم 

پيرهن چين چين پوشيدم 

دنبال توپم دويدم 

اما وقتي بيدار شدم 

ديدم كه بچه نيستم 

يك گل باغچه نيستم 

خودم يه بچه دارم 

گل توي باغچه دارم 

بچه ي من گل منه 

قمري و بلبل منه 

 

 

اتل متل توتوله 

بچّه ي خوب چه جوره؟ 

بچّه ي خوب مهربونه 

لباش هميشه خندونه 

بچّه ي خوب مؤدّبه 

منظّم و مرتّبه 

به هركجا كه ميره 

سلام يادش نميره 

بچّه ي خوب تميزه 

پيش همه عزيزه 

 

 

 


اتل متل خروسه 

چقده ناز و ملوسه 

بال و پرش قشنگه 

خوشگل و رنگارنگه 

صبح ِ سحر مي خونه 

تا كسي خواب نمونه 

اگه يه روز نخونه 

رفيقش خواب مي مونه 



اتل متل كلاغه 

رفته پيش الاغه 

ميگه: آهاي الاغه 

منم آقا كلاغه 

هميشه قارقار مي كنم 

همه رو خبردار مي كنم 

تو بگو چكاره هستي؟ 

اينجا چرا نشستي؟ 

الاغه مي گه :كلاغه 

اسم منم الاغه 

از صبح تا شب بار مي برم 

آدما مي گن خيلي خرم!!! 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)