دارای موادی چون پروتئین چربی کلسیم اهن و ویتامین هایی چونa,b,cمی باشد.گرمک و طالبی ملین و اشتها اور است.و موجب طراوت پوست می شودطالبی برای کسانی که دچار کم خونی یا سل ریوی یا مبتلا به یبوست یا بواسیر ویا دچار نقرس و رماتیسم هستند مفید می باشد. گرمک بهترین دارو برای درمان یرقان و استسقاء است.برای کلیه نافع است و سنگ کلیه و مثانه را خرد می کند .گرمک خشکی پوست و مو را مانع میشود و عمر را طولانی می کند و از چین وچروک پوست و پیری زود رس جلوگیری میکند .بخور تخمه گرمک برای رفع ورم ها به خصوص ورم چشم و سرماخوردگی مفید است به ویژه انکه تخمه را نشسته و با ریشه های ان خشک کرده باشید .
گرمك حاوی بیش از ۱۰ نوع هورمون گیاهی و آنزیم بوده و مصرف آن موجب طراوت پوست می‌شود. برای كسانی كه دچار كم خونی یا سل ریوی یا مبتلا به یبوست، بواسیر، نقرس و رماتیسم هستند، مفید است. گرمك برای مبتلایان به مرض قند مفید است و ادرار را زیاد می‌كند؛ ملین و خنك بوده و برای افراد گرم مزاج مؤثرست.
این میوه ‌دارای خواص دیگری نظیر خرد كننده سنگ كلیه و مثانه بوده و برای كسانی كه پوست و موی خشك دارند مفید و سودمند است. پوست گرمك بهترین ماسك زیبایی است و از آن به عنوان اكسیر جوانی و طولانی كننده عمر یاد می‌شود. گرمك از چین و چروك پوست و پیری زودرس جلوگیری و كك‌ مك و لكه‌های سیاه صورت را برطرف می‌كند.
گرمك بهترین دارو برای درمان یرقان است. توصیه می‌شود گرمك را به خاطر خاصیت اشتهاآور بودنش قبل از غذا میل كنید. بخور تخمه گرمك برای رفع ورم‌ها به خصوص ورم چشم و سرماخوردگی مفیدست به ویژه آن كه تخمه را با ریشه‌های آن خشك كرده باشد.

روغن حیوانی:

مصرف مداوم روغنهای حیوانیی سبب طول عمر می شود!!

 دكتر "محمد عزيزخاني" روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مركز استان تهران افزود: تحقيقات نشان مى دهد كه " اسيد آراشيدونيك " روغن هاى حيوانى سبب افزايش "‪ "HDL(‬ليپوپروتئين هاى با وزن بالا) و كاهش "‪ "LDL(‬ليپو پروتئين هاى با وزن سبك كه خطرناك هستند)، مى شود. وى اظهار داشت: از نظر طب سنتي، روغن حيوانى داراى خواص بى شمارى از جمله استخوان سازي، كاهش غلظت خون، كاهش چربى هاى زايد شكم، شادابى و سفيدى پوست و سم زدايى از بدن است. وى افزود: تغذيه سلول هاى عضله قلب از اسيدهاى چربى است كه تنها در روغن حيوانى به وفور يافت مى شود. مدير كلينيك طب ايرانى گفت: همچنين، يكى از بهترين درمان هاى چاقي، مصرف مداوم روغن حيوانى با غذا است. عزيزخانى تاكيد كرد: روغن حيوانى بهتر است به جاى روغن نباتى و روغن مايع مصرف شود زيرا روغن نباتى يا روغن هاى هيدروژنه جامد سبب افزايش كلسترول و ترى گليسيريد شده و در عروق بدن و قلب رسوب مى كند. وى افزود: مواد "رنگ بر" و مواد نگهدارنده افزوده شده به روغن نباتي، داراى تركيبات شيميايى مضر و خطرناكى هستند. عزيزخانى گفت: روغن هاى مايع نيز تفاوت چندانى با روغن نباتى ندارند و على رغم تبليغات كارخانه هاى سازنده آن و برخى پزشكان، درعمل شاهد هستيم كه مصرف روغن مايع، سبب افزايش كلسترول و ترى گليسيريد مى شود. وى افزود: مصرف كره گياهى و مارگارين نيز در رسوب كلسترول در عروق و بيمارى هاى "ايسكميك" قلب ( بيمارى هايى كه قلب در آن حالت كم خون است اما هنوز كاملا از كار نيافتده)، نقش موثرى دارد و از عوامل بروز سكته قلبى استهورا