پســری منپســری من، تا این لحظه: 12 سال و 3 ماه و 7 روز سن داره

مــامــانــجــی

خوراکی های رژیمی

1393/3/2 0:29
نویسنده : مامانجی
2,201 بازدید
اشتراک گذاری

سلام دوست منآرام

لطفا یه صلوات برای سلامتی  همه بچه ها بفرستین .....

 

 

این صفحه در واقع برای معرفی خوراکی های مجاز برای دوستای خوبی که به خاطر نی نی هاشون تو رژیم هستن یا بچه هاشون بالای یک سال هستن و هنوز یه جورایی با حساسیت در گیرن

غذای رژیمی کیک رژیمی کورن فلکس

 

 

پسرمن آلرژی غذایی داره و فقط می تونه :

مرغ گوشت گوسفند برنج گندم جو هویج سیب زرد شکر نمک چای غیر عطری لیمو شیرین موز رو بخوره


من تصمیم گرفتم دستور پخت خوراکی های مجاز و عکس و اطلاعات خوراکی های آماده مجاز رو اینجا بگذارم امیدوارم مامانهای دیگه هم همکاری کنن تا یه مجموعه خوب بشه و این دوران برا خودمون و بچه هامون راحت تر بگذره .من این مطالب رو تو وبلاگم جمع آوری می کنم تا یه منبع خوب بشه....البته این مواد برای مامانهایی که به خاطر بچه هاشون تو رژیم هستن هم کاربرد داره و برای بچه های زیر یک سال خوردن خود مواد توصیه نمی شه....از طرفی اگه هر کدوم از این خوراکی ها رو برای بار اول هست که تست می کنید .....**حتما به مقدار کم و با مشورت پزشک مخصوص کودکتون اینکارو انجام بدین....** من فقط پیشنهاد هارو جمع آوری می کنم و خوب آلرژی هر بچه ای با بچه دیگه متفاوته

نظر یادتون نره ..

 

 

کیکها و شیرینی ها:

اول یه دستور نان چای که دوست خوبم لی لی جون پیشنهاد دادن رو میگذارم

نان چای

نان چایی

 

من از این شیرینی عکس نگرفتم اما درست کردم خیلی هم خوشمزه بود ....یه کم روغنش زیاد بود و خوب چربی برای بچه هایی که رفلاکس دارن خوب نیست من کمتر روغن ریختم

نان چائی
ارد سفید 500 گرم
خاکه قند 175 گرم
روغن 225 گرم

وانیل نصف قاشق چایخوری(من به جای وانیل یه سیب رنده کردم.مخصوصا سیب گلاب خیلی معطر و خوبه) توجه:وانیل خیلی آلرژن هست اصلا امتحانش نکنید.

روغن و خاکه قند و سیب رنده شده رو مخلوط میکنیم تا مایه نرم و لطیف بشه و بعد آرد رو اضافه میکنیم و خوب بهم زده و خمیر رو مالش میدیم. یعنی طوری که اگه گلوله ای رو دستتون گرفتید متلاشی نشه.بعد خمیر رو تو کیسه فریزر گذاشته و میذاریم چند ساعت بمونه.بعد خمیر رو به قطر نیم سانتی متر باز میکنیم و بعد با یه قالب گرد اندازه استکان قالب میزنیم و کف سینی رو کاغذ روغنی انداخته یا چرب کنید و شیرینی رو بچینید.پنجره وسط فر با حرارت 175 درجه به مدت یکربه تا 20 دقیقه.

این شیرینی شبیه بیسکوییت میشه تو دستور اصلی نوشته روی شیرینی سفیده تخم مرغ بمالید و چند تا دونه بادوم بذارید.ولی من بدون اینا درست کردم خوشمزه هسن برا عصرانه..

هرکس با توجه به حساسیت بچش میدونه چی بریزه.من فقط تاحالا با سیب درست کردم.یه سیب کامل رو ریز رنده کردم
در ضمن من با روغن مایع نینا)درست میکنم

 

امیدوارم درست کنید و خوب دربیاد راستی من تازگیا روغن سبوس برنج استفاده می کنم که چون خود برنج زیاد حساسیت زا نیست گمونم به همه بچه ها بسازه

 

 

کیکهای خانگی رژیمی:

کیک رژیمی مامان آروین عزیز که سهم زیادی هم تو تاپیک هم این صفحه دارنبوس

من کیک رژیمی رو اینجوری درست میکنم:

آرد 3 و نیم لیوان
شکر:2لیوان
جوش شیرین 2 ق چایخوری
نمک 1 ق چایخوری
آب گرم : 2 لیوان
رون مایع : 4/3 لیوان
سرکه:2 ق غذاخوری

مثل همه کیکها از قبل فر رو روشن میکنیم تا گرم بشه و قالبمن رو هم چرب میکنیم و اگر نچسب نیست کمی هم آرد میپاشیم
آرد ، شکر ، جوش شیرین و نمک رو الک میکنیم. بعد در یه کاسه جدا آب ، روغن، سرکه و گلاب و هل رو مخلوط میکنیم و به مخلوط رد اضافه میکنیم. در این مرحله باید سریع مواد رو مخلوط کنیم و زیاد به هم نزنیم. جوش شیرین با سرکه ورد واکنش میشه و تولید حباب میکنه و همین باعث پف کیک ما میشه. این مخلوط رو سریع میریزیم توی قالب و میذاریم در فر در دمای 180 درجه.

من خیییلی زیاد درست کردم و واقعا خوب درمیاد. به امتحانش می ارزه. برای تولد یک سالگی پسرم هم از همین کیک درست کردم.....

عکس آروین کوچولو و کیکش

 

کیک زری جون:

 

2 پیمانه آرد رو با 3/4 پیمانه روغن مخلوط کنید تا یکنواخت بشه . یک پیمانه شکر رو توی 2 پیمانه آب (دستور اصلی شیر هست) روی حرارت حل کنید. مخلوط مایع رو با آرد و روغن قاطی کنید و خوب هم بزنید. آخر سر دو قاشق چایخوری بیکینگ پودر بهش اضافه کنید و خوب هم بزنید و توی قالبی که از قبل چربش کردید بریزید.زمان پختش هم نیم ساعت الی 45 دقیقه. تا 20 دقیقه در فر 170 درجه سانتیگرادهست اول در فر رو اصلا باز نکنید. دستور اصلی آرد گندم هست که برای بچه هایی که حساسیت دارند به جاش آرد برنج بریزید. بعدش وانیل داره که برای بچه های ما حذف میشه. و میتونید یه دونه سیب گلاب توش رنده کنید ترد و خوشبو و خوش طعمش می کنه کیک رو. آب سیب هم نداشتید همون آب معمولی بریزید. به جای سیب گلاب هویج هم میتونید توش رنده کنید. خلاصه یکی از این کارا رو بکنید که کیک خوشبو باشه یعنی یا آب سیب یا رنده کردن سیب یا هویج. اگر شیر خشک مخصوص هم دارید می تونید با آب درست کنید و بعد از حل کردن شکر شیر خشک توش بریزید.

کیک رژیمی زری جون

 

کرم پیراشکی

 

 

من یه کرم درست میکنم که همون کرم پیراشکی هست. گاهی کیک رژیمی رو از وسط نصف میکنم و میزنم لاش وی میذارم چند ساعت توی یخچال و بعد هم اماده میل کردنه! خیلی خوب میشه کیکم شبیه شیرینی تر میشه . چند بار هم برای صبحانه به جای مربا خوردم و خیلی بهم چسبید اون موقعها که فقط مربای سیب و هویچ میخوردم.
برای تولد پسرم هم از همین کرم همراه با مربای سیب و موز زدم لای کیکش و خیییییلی خوب در اومد. دستورش اینه :


آرد : نصف پیمانه
شکر : یک پیمانه
آب: 1 پیمانه
وانیل : یک چهارم ق چ. ( من گلاب و هل میزنم معمولا )

آرد رو توی آب حل میکنیم و شکر و وانیل رو هم اضافه میکنیم. میذاریم روی حرارت کم. به هم میزنیم تا مثل فرنی سفت بشه و بوی خامی آرد هم از بین بره. به همین سادگی. به همین خوشمزگی.

دستور خود پیراشکی


آرد : 4 تا 4.5 پیمانه
آب : 1 پ
شکر : 1 ق غ
مایه خمیر : 1 ق غ
روغن : یک چهارم پیمانه
وانیل : کمی

ماه خمیر رو با یه کم آب گرم و شکر مخلوط میکنیم 10 ذقیه میذاریم جای گرم تا به اصطلاح ور بیاد. ( پف میکنه )
روغن و آب و شکر رو مخلوط میکنیم و بعد مایه خمیر اماده شده و بعد هم آرد رو اضافه میکنیم تا وقتی که به دست نچسبه. بعد حدود یک ساعت میذاریم خمیرمون استراحت کنه. بعد خمیر رو باز کرده به قطر یک سانت و با یه قالب گرد مثل لبه استکان قالب میزنیم . به شکل دایره. و میذاریم حدود یک ربع استراحت کنه.
روغن رو میذاریم داغ بشه توی ماهیتابه. و این دایره ها رو توی روغن سرخ میکنیم. بعد که سرد شد بینشون رو باز میکنیم و از اون کرم پیراشکی که گفتم میریزیم لاش.
حتما امتحان کنین.

پیراشکی خونگی

این پیراشکی هایی هست که مامان آورین تو روغن سرخ کردن ...

 

کیک یک تخم مرغی زری جون:برای بچه هایی که تخم مرغ رو کم و توی کیک می تونن تحمل کنن

امروز کیک تک تخم مرغی درست کردم خوب شد
بیشتر دوستان تا یدونه تخم مرغ رو تو کتلت یا کوکو میخورن..
تخم مرغ یک عدد
شکر یک لیوان سرخالی
آب جوشیده ی سرد شده یک لیوان سرخالی
روغن نصف لیوان
آرد دولیوان
بکینگ پودر یک قاضق مرباخوری
سیب گلاب دوعدد متوسط رنده شده
آرد رو دوبار الک میکنیم و با بکینگ پودر هم میزنیم
تخم مرغ رو خوب هم میزنیم و یکی یکی شکر اب روغن و مخلوط آرد وبکینگ پودر رو اضافه کرده و در اخر سیبها رو در کیک رنده میکنیم..
میتوان از هر قالبی استفاده کرد..من کاپ کیک درست کردم اینم شکلش:

کاپ کیک یک تخم مرغی

 

وباز هم زری و یه یه دستور جدید شیرینی:


مواد لازم یه دونه سیب سرخ رو اسلایس میکنه بعد با دو قاشق شکر ویک قاشق عسل و سه قاشق اب به مدت 3 تا 5 دقیقه میپزه...یک قالب کره بنظرم کمتر از 50 گرم باشه با سه قاشق از اب سیب پخته شده و یک فنجون ارد مخلوط میکنه ویک خمیر نرم بدست میاره
بعد خمیر رو باز میکنه به پهنای یک اینچ و طول 8 تا 10 اینچ وسیبهای ورقه شده رو میچینه روی خمیر و بعد مثل رولت میپیچه وشکل یه گل رز میشه
بعدم میذاردش تو فر 350 درجه فرنهایت میشه 170 درجهی سانتیگراد خودمون به مدت 15 تا 18 دقیقه
بعد از پخت هم با پودر قند و نمیدونم چی تزیین میکنه
ظاهرش ساده است
مخصوصا اینکه میشه جای کره روغن استفاده کرد و بجای سیب قرمز سیب زرد..یا بجای عسل همو شکر رو...
مهمتر اینکه بکینگ پودر و شیر و تخم مرغ نداره..
آپلود عکس , آپلود رایگان

آپلود عکس , آپلود رایگان

آپلود عکس , آپلود رایگان

آپلود عکس , آپلود رایگان

آپلود عکس , آپلود رایگان

خب رزهای من اصلا خوشگل نشدن ولی خوشمزه بودن...جاتون خالی

تنقلات مجاز:

پیشنهاد ویژه مامان آروین:کورن فلکس ساده با ترکیبات ساده

تک

 

کراکر پیشنهاد رها جون:

این کراکر ممکنه برای خیلی ازبچه ها مجاز باشه.باغ تمشک جون یه زمانی پیشنهاد دادن البته من هنوز پیدا نکردم ازشون.گویا شیرو تخم مرغ نداره. تنها چیز مشکوکش روغن نارگیله. اگه بچه تون قبلا ام سی تی اویل خورده باشه میتونین مطمئن باشین که با روغن نارگیل هم آلرژی نداره. در یر این صورت اولین بار کم بدین تا مطمئن بشین.

pz5zgjoyncovx8tyq9.jpg

شهروند داره

i3ikjngpdjilcd7he1u9.jpg
سمنوی جوانه. خیلی خوشمزه است. از شهروند میخرم. آرد گندم و جوانه گندم و آب.

8o7faug8rkzczuhvxl.jpg
بیسکوییت جو و خرما.(((((توجه))) خرما داره و خرما برای همه مجاز نیست.

ufpqohmn172ifyhjg2y.jpg
گندم حجیم شده. مارک پنگوئن. جعبه اش رو دور انداختم. ولی چیز خاصی نداشت. مارک شیرین گندمک هم هست که فکر کنم اون توش کاکائو داره.

اینا هم پیشنهاد یگانه عزیز:

آسمان آپلود ایرانیان
آسمان آپلود ایرانیان

 

غذاهای مجاز:

سمبوسه که شادی جون زحمتشو کشیدن گذاشتن

سمبوسه رژیمکی

 


مواد لازم
گوشت گوسفندی. سیب زمینی. پیاز. جعفری. نان لواش. روغن زیتون.

سیب زمینی رو نگینی خورد می کنیم و سرخش می کنیم. گوشت رو هم با پیاز تفت می دهیم و در آخر با جعفری و سیب زمینی مخلوط می کنیم وتوی نون لواش به صورت مثلثی می پیچیم. و سرخش می کنیم.

من اینو زمانی که خودم تو رژیم بودم درست می کردم و میذاشتم توی فریزر و هر وقت دلم ضعف میرفت توی مایکرو گرمش می کردم.

 

 

همبرگر که ریحان عزیز گذاشتن

همبرگرخونگی

 

همبرگر هم خودتون می تونید تو خونه درست کنید البته به شرط این که با پیاز مشکل نداشته باشین
من 250 گرم گوشت چرخ کرده گوسفند رو با یک پیاز رنده شده و نمک مخلوط می کنم و ورز می دم. اگه لازم باشه یه کم نان پودر شده هم بهش اضافه می کنم و توی روغن مایع سرخ می کنم. این مقدار دو تا همبرگر میشه
توی ساندویچ هم فقط کاهو میذارم

تو این شرایط رژیم به نظرم خیلی هم خوشمزه میاد :)

 

نی نی ناز جون این پیشنهادهای خوشمزه رو برامون داشته

ماکارونی و لازانیا بدون رب گوجه:

گوشت چرخ کرده گوسفندی رو با پیاز داغ تفت میدیم. و نمک میزنیم.
در یک ظرف دیگه کمی روغن میریزیم و یه ذره آرد رو توش تفت میدیم . بوی خامی آرد که گرفته شد کم کم بهش آب اضافه میکنیم و هم میزنیم. اگه در دسترس بود میتونید از آب مرغ یا گوشت غذای خودتون که ادویه نداره به جای آب اضافه کنید.

مثل سس بشامل به جای کره روغن و به جای شیر آب ریختیم.
سر آخر هم با گوشت قاطی کنید و بریزید روی ماکارونی یا لازانیا و بذارید توی ماکروفر. ( تو قابلمه هم میشه)

به مایع گوشت میتونید هر چیزی که مجازید اضافه کنید مثل سیب زمینی نگینی سرخ شده و جعفری خرد شده.

ابتکار خودم بود. ولی شوهرم با اینکه خیلی به غذا اهمیت میده میخوره و میگه خوشمزه است

راستی طرز تهیه مرغ بدون سرخ کردن و ادویه:

یه ذره روغن مثلا نصف قاشق غذا خوری بریزید توی قابلمه
پیاز رو نگینی خرد کنید و به مرغ نمک بزنید و بذارید روی پیاز. شعله گاز رو تا جایی که میشه کم کنید و شعله پخش کن هم بذارید. در قابلمه هم ببندید. خودش آب میندازه و میپزه.

احیانا اگه قبل از پخت آبش تموم شد یه کم آب جوش اضافه کنید.

اصلا بو نمیده و خوشمزه هم میشه.
البته من از وقتی رژیم دارم یه ذره نمک غذا رو زیاد میکنم که مزه بگیره.

 

مامان رادوین عزیز:

سلام . اومدم یه چیز خیلی خوشمزه و آسون یادتون بدم

اول این عکس رو ببینین :

 

حالا توضیحاتش :

اول هویچ رنده شده رو با شکر و یه ذره آب و اگر دوست دارین یه کمی روغن کانولا بذارین بپزه. من کمی گلاب هم اضافه کردم. میتونین هر طعم دهنده ای میخواین بزنین یا اصلا نزنین!
بعد بیسکوییت رژیمی رو خرد کنین.
یه پلاستیک فریزیری رو کمی چرب کنین. و مواد بالا رو با هم مخلوط کرده و روی پلاستیک فریزری بریزین و محکم لوله کنین. بعد هم بذارین یکی دو ساعت توی فریزر.
بعد هم برش بزنین.
به همین سادگی به همین خوشمزگی.

من چون هویچم کم بود یه کمی هم پودر نارگیل اضافه کردم. خیلی خوشم اومد. برای مهمون هم خوبه

اینم عکس چیزی که خودم درست کردم. همه اش امروز خورده شد!

 

 

مشت کباب!

مشت کباب

 

مده آ جون به دستور غذا گذاشته که می گه. خیلی ساده و خوشمزه است.....
گوشت چرخکرده گوسفند رو با جعفری ساطوری و کمی نمک و زردچوبه کم ورز بدید و توی مشتتون اندازه گوله های کوچیک ازش جدا کنید و توی ماهیتابه بچینید.. درش رو بذارید تا آب بندازه... بعد که آبش کشیده شد پشت و رو کنیدش و توش نصف لیوان آب با آب نارنج اضافه کنید و دوباره درش رو بذارید تا مغز پخت بشه و آبش کم بشه.. با برنج میخورن و کنازش هم سیب زمینی حلقه شده نازک مثل چیپس سرخ میکنن.
بازم تاکید دارم که نمیدونم بی مشکله یا نه.. مخصوصا اب نارنج

 

هویج پلو :

من هویچ پلو این جوری میدرستم :
مرغ پخته شده رو ریش ریش میکنم. بعد هویچ رنده شده رو کمی تفت میدم. اگه شیرین میپسندین میتونین کمی شکر هم اضافه کنید. اگر مجازید توش زعفرون هم بزنید. بعد برنج رو آبکش میکنم و لابلاش مرغ و هویچ میزنم. گاهی کشمش هم میزنم.چرب و چیلی هم خوشمزه تره. همین.

برای اون شیره هم آب و شکر رو میذاریم (شکر دو برابر آب )روی شعله تا بجوشه و غلیظ بشه. و در آخر مقداری لیمو تازه داخلش میچکونیم تا شکرک نزنه...

پیراشکی:

 

چند وقت پیش مامان آروین عزیز پیشنهاد خمیر پیراشکی رو با عکسش گذاشت

من فرصت نکردم تا دیروز که یه نوعشو خریدم و باهاش پیراشکی گوشت درست کردم

مواد تشکیل دهنده این پودرای پیراشکی معمولا ایناس:آرد گندم.خمیرمایه.شکر.بهبوددهنده.نمک

که باید با یه مقدار آب و روغن مخلوط بشه و بعد از نیم ساعت که موند آمادس تا مواد داخلش رو بگذارین و بعد معمولا تو روغن سرخ می کنن اما من تو فر گذاشتم که چرب نشه چون چربی رفلاکس رو تشدید می کنه.

توش گوشت گوسفندی چرخ کرده و پیاز و سیب زمینی رو سرخ کردم و گذاشتم

چاشنی هم فقط نمک ولی خیلی خوشمزه شد

حالا اگه شما واستون جعفری مجاز هست خیلی می توه بهش عطر و طعم بده شا شوید و...

می تونیین با مرغ و هویج یا هر ماده مجازی که دوست دارین درست کنین و چون لقمه ای هستن واسه پارک رفتن خیلی بردشون راحته و بچه ها راحت می تونن دستشون بگیرن و بخورن.

خیلی کارای دیگه می شه انجام داد باهاش .اگه شما هم پیراشکی ابتکاری خودتونو درست کردین دستورش و عکسشو بگذارین تا اضافه کنم.منم عکسشو سر فرصت می گذارم.

 

کراکت با عشققلب

(چون زیرش نوشته بود.. ببخشید عکسش مال افطاریه شوهرمه که میبرد سر کار. بدون گوجه و فلفل عکس نداشتم ) ینی با عشق پخته شده

البته همه غذاها و خوراکی هایی که ما دستورشو اینجا میگذاریم با چاشنی عشق پخته می شن .ما به عشق بچه هامونه که این همه زحمت می کشیم با مواد محدود غذاهای خوشمزه بپزیم

راستی من از بچه های کلوپ دستورپخت کراکت سیب زمینی رو یاد گرفتم خیلی خوب بود و آروین هم خوب خورد. دستورشو میذارم شاید به دردتون بخوره.

سیب زمینی رو آب پر میکنیم. و له میکنیم. من با پودر جعفری و نمک و نعنا خشک مخلوط کردم ( دستور اصلیش پودر سیر هم داره و فلفل ) میتونین نعنا هم نزنین. بعد دو ساعت میذاریم توی یخچال. بعد یه ظرف آب و یه ظرف آرد ذرت میذاریم کنار دستمون. ازین سیب زمینیا برمیداریم به شکل میدیم حالت انگشتی ( لوله میکنیم) بعد چند بار به ترتیب توی آرد ذرت میغلطونیم و با دستمون آب میزنیم تا یه خمیر از آرد ذرت دورش تشکیل بشه و بعد در روغن سرخ میکنیم.

کراکت رژیمی

 

 

خورش هویج :
ekinrqfe2bnmke3hfxk.jpg

مواد لازم:
پیاز=1 عدد
نمک، =به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی= 2 قاشق سوپ خوری
ماهیچه یا ران مرغ=500 گرم
هویج=500 گرم
آبلیموترش تازه=یک سوم پیمانه
گوجه فرنگی=3 تا ۴ عدد
طرز تهیه:
پیاز را نگینی خرد و با مقداری روغن سرخ کنید.
کمی که تفت خورد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید.
آن گاه مرغ یا گوشت را بیفزایید و حدود یک لیتر آب روی آن بریزید.
پس از آن که آب جوش آمد، اگر از مرغ استفاده می کنید، مقداری نمک افزوده، شعله را ملایم نمایید تا مرغ نیم پز شود.
در این فاصله هویج را به صورت کبریتی بسیار نازک خرد و یا با استفاده از رنده مخصوص خلال کنید.
سپس آن را با مقداری نمک و روغن روی حرارت قرار دهید و مرتب هم بزنید تا هویج کاملا سرخ شود.
دقت کنید که در ظرف بسته باشد تا هویج کاملا بپزد.
آن گاه هویج را در خورش بریزید تا چند جوش بزند.
در پایان، آب لیمو ترش را نیز اضافه نمایید.
اکنون خورش را در ظرف بریزید و با چند عدد گوجه فرنگی سرخ شده تزیین کنید.

 مرغ به روش راشین جون:

مرغ یک کیلو+ پیاز 3عددبزرگ+ آبلیمو 6قاشق غذاخوری+ نمک به مقدار لازم در صورت حساسیت نداشتن به زعفران کمی هم زعفران بزنید اما میتونید حذفش کنید وآبلیمو هم میتونید کم کنید اما در پایان پخت به خاطر شیرینی که پیاز داره اصلا مزه آبلیمو نمیده و کاملا از بین میره فقط برای ترد شدن مرغ به کار میره
طرز تهیه : مرغهای شسته و خردشده حالا هر اندازه که دوست دارید من معمولا برای مهمونها قطعات جوجه کبابی درست میکنم
پیاز را با رنده درشت رنده کرده یا در غذا ساز ریز ریز خرد کنید و آبلیمو ونمک را اضافه کنید خوب مخلوط کنید اگه مجاز به استفاده از زعفران هستید تو این مرحله به پیاز اضافه کنید حالا مرغها را ریخته خوب با مواد آغشته کنید درب ظرف رو گذاشته به مدت 2تا 24ساعت در یخچال بگذارید بعد از زمان استراحت در تابه بدون روغن بریزید ویک استکان کوچیک هم آب بریزید روی شعله کم به مدت دوساعت بزارید بعد از دوساعت آبش کم میشه و روغن مرغ هم بیرون میاد اگه دوست دارید وقتی که پیازها کاراملی شد بردارید اگرم دوست دارید کمی بزارید سرخ بشه فقط حواستون باشه نسوزه درون ظرف بکشید و با گوجه کبابی و سماق میل کنید نوش جان حتما یه بار امتحان کنید

 

 

رولت مرغ:

تو دستور اصلی فلفل دلمه ای هست که شما میتونید حذفش کنید و خلاصه جای کمی تغییرو داره

آپلود عکس


آپلود عکس

آپلود عکس





مواد لازم:

سینه ی مرغ
پیاز کوچک
برنج پخته
هویج قلمی پخته
فلفل دلمه ای
جعفری خرد شده
نمک، فلفل و ادویه
پودر نان
پودر سوخاری
روغن سرخ کردنی

طرز تهیه:

یک تکه سینه مرغ را بی استخوان کرده و در غذاساز ریخته و به خوبی میکس کنید.

پیاز را رنده کرده، آب آن را گرفته و به گوشت مرغ اضافه میکنیم.

4 تا 5 قاشق برنج پخته، نمک، فلفل، پودر زنجبیل، پودر سیر و کمی سماق به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید.

( برای میکس گوشت و پیاز میتوانید از چرخ گوشت هم استفاده کنید )

بعد از در آوردن از دستگاه، باز کمی گوشت را با بقیه مواد ورز دهید تا چسبندگی لازم را پیدا کند. سپس گلوله هایی از مایه آماده شده درست کنید. ( این مقدار مواد 7 تا گلوله به من داد )

بعد اولین گلوله را روی یک کیسه فریزر و با کمک آن باز کنید. ( یه لایه کیسه رو کشیدم روی گلوله و یه لایه زیرش و از پشت لایه ی رویی صافش کردم ) سپس کمی جعفری روی آن پاشیده و یک برش باریک از فلفل دلمه ای و یک برش باریک از هویج پخته با نمک را بریده و در یک طرف گوشت بگذارید و با کمک همان کیسه گوشت را رول کرده و دو سر آن را ببندید. بقیه گوشت را به همین ترتیب آماده کنید.

رولهای آماده را در مخلوط پودر نان و آرد سوخاری و ادویه بغلطانید و سپس با حرارت ملایم داخل روغن سرخ کنید تا کاملاً مغز پخت شده و روی آن سرخ شود.

این رولها را میتوانید از روز قبل و یا از صبح آماده کرده و در یک ظرف در بسته داخل یخچال نگهداری کنید و نیم ساعت قبل از سرو سرخ کرده و میل نمایید. خوشمزه

 

 

فست فود رژیمی:

دستور زامبون خونگی با رسپی مام عزیز :

سینه مرغ رو تو غذاساز میکس میکنیم بعد یک قاشق آرد میزنیم و خوب میکس میکنیم ادویه هم هر چی عشقتونه و مجاز هستید بریزید...پودر سیر مهمه خوشمزه میکنه. فلفل. میخک.دارچین و ادویه معطرو نمک و ....
بعد یه هویچ رو نیم پز کرده خلالی کنید
روی یه سلفون مرغ رو باز کن روش هویچ و قارچ بچینید. محکم رولش کنید دورش هم سلفون ژیچیده بزارید توی آب رو گاز 1 ساعت بپزه. بعد هم بفرستیدش تو یخچال. 1 ساعت بعد بزنید بر بدن.

آپلود عکس

نان های مجاز:

 

نان:

 

به پیشنهاد زری جون

مواد لازم برای نان

آرد سفید ۲ استکان.بکینگ پودر یه ق.مربا خوری.نمک نوک قاشق مربا خوری.روغن سه قاشق غذا.شکر در صورت تمایل نصف استکان.آب یک استکان

اول آرد رو الک کرده وکنار میگذاریم..بعد تمام مواد دیگه رو باهم مخلوط کرده و بعد آرد رو کم کم اضافه میکنیم.خمیر یکدستی بدست می آید که به دست نمیچسبه...ممکنه کمی بیشتر از آرد نوشته شده استفاده کنیم...یک ساعت استراحت می دهیم به خمیر در یک کیسه ی نایلونی..بعد تکه هایی به دلخواه از خمیر برداشته گرد میکنیم یا شکل بیضی(باگت)در آورده و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در فر میگذاریم..

میشه داخل همین خمیر مثلا مایه ی ماکارونی رو بریزیم و بعد بپزیم تو فر..

 

 

نان آلمانی هورسان و پانی نی هورسان و نان ثمین سحر

این نونا حسنشون اینه توشون شکر هست واسه همین بچه ها دوست دارن تنها نکته مشکوکش مارگارین توی نون هورسان بود که پسر من باش مشکل نداشت و باید بگم که پسر من با اکثر روغنها و کره ها مشکل داره من فقط بهش روغن سبوس برنج و جدیدا روغن گوسفندی خالص می دم با روغنهای گیاهی مشکل داره اما مارگارین این نون مشکل ساز نبود.لبخند روغن مایع توی نون سحر هم ظاهرا مشکلی نداشت

 

 

مامان آروین جون هم زحمت کشیدن این دستور خوشمزه رو گذاشتن

نان روغنی ( روغن جوش)

مواد لازم:

آب گرم (اندازه ای که انگشت گرما را احساس کنه ولی نسوزه):1پیمانه
خمیر مایه: 2 قاشق مرباخوری
روغن مایع:2 قاشق غذا خوری
آرد:3 پیمانه
نمک: خیلی کم
شکر: 2قاشق سوپ خوری
زعفران آب کرده: کمی

طرز تهیه:
اب گرم رادر ظرف با یک قاشق شکر مخلوط میکنیم و پودر مایه خمیر را روش می ریزیم و مخلوط می کنیم. در ظرف را می ذاریم و حدود 10 دقیقه صبر می کنیم تا کاملا پف بکنه و بالا بیاد. (اگر مایه خمیر عمل نکرد دوباره تکرار کنید یا دمای آب مناسب نبوده یا مایه خمیر سالم نیست!) در کاسه گودی آرد را الک می کنیم نمک و یک قاشق شکر باقی مانده را با آرد مخلوط می کنیم. وسط آرد را گود می کنیم زعفران آب کرده روغن مایع و مایه خمیر پف کرده را اضافه می کنیم و ورز می دیم اگه به دست می چسبه کمی آرد اضافه می کنیم خمیر نباید خیلی سفت و خشک بشه. روی خمیر را با نایلون می پوشونیم و در جای گرمی یک ساعت استراحت می دیم تا حجم خمیر دو برابر بشه. بعد خمیر را به اندازه نارنگی گرد می کنیم و روی سینی آرد پاشی شده می چینیم روش خیلی کم آرد میپاشیم و نایلون می کشیم تا 10 دقیقه استراحت کنه. بعد یکی یکی پهن می کنیم به ضخامت نون تافتون و در روغن داغ سرخ می کنیم. بعد روشو پودر قند یا شکر می ریزیم...


من زعفرون نزدم. خیلی خوب شد.

 

دسرها و میان وعده ها:

زری جون زحمت کشیدن و دستور حلوا و کاچی رو گذاشتن و یه جور نون

حلوا:

 

 

آرد یک استکان...شکر یک ونیم استکان(اگه شیرینتر دوست داری دو استکان)..روغن سه چهارم استکان..آب دو استکان.زعفرون وگلاب وهلش رو حذف میکنیم فعلا..مطمئنا بعد از مدتی یه حلوای واقعی میخوری...
اول شکر و اب رو میذاری با هم میجوشه وبعد میشه یه شربت ومیذاری کنار که کمی سرد بشه
بعد آرد رو حدود 10/12 دقیقه تفت میدی در حرارت ملایم ومرتب هم میزنی..تقریبا طلایی میشه...میگن خرمایی ولی آرد سفید بعیده اون رنگی بشه...بعد روغن رو به آرد اضافه میکنی و5 دقیقه ی دیگه هم میزنی..باید یک دست باشه ودون دون نباشه
بعد شربت رو کم کم اضافه میکنی وهی هم میزنی والا قلمبه قلمبه میشه..اولش خیلی مایع است ولی یکم بعد سفتتر میشه..این تره حلواست
یه نکته داره صبر کن تا خنک بشه..داغ داغ بخوره ترش میکنه ها
بعدم مثلا برا صبحانه بده..قبل ناهار وشام بدی اشتهاشو میگیره برا غذا

 

کاچی:

 

آرد یک استکان...روغن یک استکان..شکر یک استکان ونیم...آب 5 یا 6 استکان
آرد رو مثل حلوا تفت میدهیم بعد روغن رو اضافه کرده و هم میزنیم و بعد شکر رو کم کم اضافه کرده و هم میزنیم...
در حالیکه حرارت کاملا کمه آب رو اضافه میکنیم به این ترتیب که آب سرد یخچالی رو خیلی کم کم میریزیم و مرتب هم میزنیم...دست آخر دم کنی میگذاریم و اجازه می دهیم حداقل نیم ساعته بماند و جابیفتد..میتوان از شعله پخش کن هم در زیر قابلمه استفاده کرد..
این محصول زردچوبه و زیره و زعفرون و گردو هم میتونه داشته باشه..بسته به رژیم هرکس...
من شخصا بجای شکر از عسل استفاده میکنم..

 

چند تا پیشنهاد دسر تابستونی:

فالوده گرمک

 


با توجه به گرم شدن هوا و اینکه دیگه فصل لیموشیرین و سیب زرد که آلرژن نیستن تموم شده یه دسر تابستونیه خنک میچسبهلبخند

 

 

 

من طالبی رو تست کردم پسرم باش مشکل داشت اما با گرمک اصلا مشکل نداشته البته طبق معمول اگه بار اول هست با احتیاط و با مشورت پزشک تست کنید.

طرز تهیشم آسونه من واسه مهمون هامونم که درست کردم خوششون اومد

فقط کافیه تکه هایی ازین میوه رو(مصلما بدون دونه هاشنیشخند)تو مخلوط کن بریزین و بسته به ذاعقتون وبا توجه به اینکه گرمک شیرینیش از طالبی کمتره مقداری هم شکر اضافه کنید.بعدم تو ظرفی که در نظر دارین بریزین و تو یخچال بگذارین یا تکه های یخ بندازین و نوش جان کنید

چند تا توصیه:بهتره ظرفی که قراره فالوده رو توش سرو کنید قبلش تو یخچال بگذارین.بهتره از تکه های یخ استفاده نکنید چون آب می شه و فالوده رو بی مزه می کنه.

 

فالوده شیرازی:

فالوده شیرازی

(((توجه)))فالوده ها همه گلاب دارن و احتمالا وانیل داره پس با احتیاط تست شود

 

سربت سیب میهن:

سربت سیب

یه جور بستنی میوه ای هست که خوب(((توجه))) صد در صد اسانس و رنگ داره پس با احتیاط تست شود.اما شیر و تخم مرغ نداره من خودم خوردم مشکلی نبوده اما به پسرم ندادم

 

 

مربای سیب و کرم موز

سارا جان من مربای سیب رو مثل همه مرباها درست میکنم. سیب و شکر و کمی آب. برای لای کیک هم موز رو له میکنم و با مربا و( کرم پیراشکی) مخلوط میکنم میزنم بین کیک. مثل عکس بالا. نمیدونم پسر شما موز میخوره یا نه. ولی بدون موز هم خوب میشه.

 

 

کرم سیب:
آرد برنج 1 قاشق غذاخوری - سیب ( به یا گلابی) متوسط 1 عدد - آب 1 فنجون
آرد برنج و آب را مخلوط کنین و بزارین روی حرارت و نصف یه سیب رو پوست بکنین و رنده کنین و بریزین توش و بزارین 1 ربع که کاملا بپزه و نرم بشه

 

باقلوا



اینم یه جور خمیره برای باقلوا.... میتونین سرخ کنین و روش شربت بریزین... خوشمزه میشه . مثل باقواست تقریبا... البته بدون پسته و بادام و گردو...

.............................................................

بیسکوییت و کیک های آماده مجاز:

 

بیسکووییت باغ وحشی زوو

از نمایندگی شیرین عسل گرفتم البته به خاطر همون لیستین به پسرم نساخت اما مجازه

 

....................................

مینو

بسکووییت مینو نارگیلی:

اینم بدون شر و تخم مرغ و...هست .(((توجه))) هم اسانس نارگیل داره هم کمی روغن

 

 

..................

بیسکوییت با شیره خرما:

بیسکوییت با شیره خرما

((((توجه))))این برای نی نی هایی که با خرما.زرده تخم مرغ.لیستین و روغن نباتی مشکل دارن تست نشه مخصوصا زرده تخم مرغ که خطرناک بید نیشخند

چون بعضی بچه ها با سفیده مشکل دارن اما زرده رو اوکی هستن گذاشتم.

............................

کلوچه خرمایی:

کلوچه خرمایی

(((توجه))) خرما داره دیگه......روشم نوشته کلوچه ...خرمایی...

 

بیسکوییت رنگارنگ مینو:

 

یه بیسکوییت قدیمی که هممون باهاش خاطره داریم.جزء محصولات شاخص شرکت مینو که اولین تولید کنندش تو ایران بوده و تا حالا بی رقیب مونده .من که دوسش دارم قدیما که بچه بودم قسمت رنگارنگ پوستشو نگه قیچی می کردم و نگه می داشتم و وقتی زیاد می شد و روی جلد یه دفترمو کامل می پوشوند می چسبوندم روشو کلی بهش ذوق می کردم که رنگی رنگی شدهلبخند

 

ترکیباتش:شربت اینورت که نمی دونم چیه!روغن نباتی که احتمالا مقدارش هم کمه.آرد گندم که برای بچه های با مشکل سلیاک مناسب نیست.گیلیسیرین...پودر مالت جو.....لیستین سویا که اگه بچتون با ساقه طلایی مشکل داره دیگه اینو تست نکنید ....اسانس وانیلین که باز اینم فک کنم مقدارش کمه

پسر من تا 8 ماهگی به شدت با این و ساقه طلایی مشکل داشت که من دلیلشو هم لیستین و هم هم تو این بیسکوییت وانیلین دونستم اما الان که 18 ماهشه اگه تو روز یه دونه بهش بدم اصلا مشکلی براش پیش نمیاد

بیسکوییت رنگارنگ

 

 

 

شیرینی های راشین جون:

دوستان خوبم
راشین جان از کاربرهای همین سایت

RAZIKOHAN@GMAIL.COM


 

 

شیرینی که طبق دستور نان چای درست شده

شیرینی

 

کیک که طبق دستور زری جون درست شده(دستور کیکک زری نه ماقین)

 

کیک

 

 

 

 

راشین:دسر رژیمی

آپلود عکس کارامل برنجی مواد لازم آرد برنج 3 ق سوپخوری آب دو لیوان شکر 3 قاشق سوپخوری روغن مایع 2 قاشق سوپخوری طرز تهیه ابتدا شکر را کارامل کنید اما نه زیاد چون تلخ مزه میشه شعله را خاموش کنید یک استکان آب گرم رویش ریخته و اجازه بدید کارامل تو آب حل بشه اگه سفت شد روی حرارت خیلی کم بزارید تا کاملا حل بشه 2 لیوان آب رو رو حرارت بزارید تا جوش بیاید آرد برنج را با کمی آب سرد حل کنید بعد درون آب جوش ریخته و زود هم بزنید تا آرد گلوله نشود کارامل آماده شده و روغن را نیز اضافه کرده و مخلوط میکنیم روی حرارت متوسط به مدت 10 دقیقه وقت میبره تا پخته و یک مایه غلیظی بشه شعله رو خاموش میکنیم درون ظرف مورد نظر ریخته بعد از خنک شدن درون یخچال میزاریم دوستان عزیز میتونید از سیب رنده شده درونش استفاده کنید اما مزه کارامل به تنهایی هم مطلوبه اگر سوالی داشتید خوشحال میشم کمکتون کنم راشین 09125259005

 

نمونه کیک و شیرینی تولد بدون تخمه مرغ و لبنیات تخم مرغ آپلود عکس 

آپلود عکس

 

شقایق عزیز :کیک تولد رژیمی

سلام من کیک تولد پسرمو خودم با دستورای اینجا پختم خیلی خوشمزه شد و ترد فقط بیسکویتهام سوخت که اونم خوشگل بود فقط قابل خوردن نبودن اینم عکسش ط¢ظ¾ظ„ظˆط¯ ط¹ع©ط³

با این دستور درست کردم (فکر کنم مامان اروین داده بود) البته وانیل نزدم یه کم گلاب و هل(هل هم یه طبقه کیکو نزدم مهم نبود بازم خوشمزه بود) من کیک رژیمی رو اینجوری درست میکنم: آرد 3 و نیم لیوان شکر:2لیوان جوش شیرین 2 ق چایخوری نمک 1 ق چایخوری آب گرم : 2 لیوان رون مایع : 4/3 لیوان سرکه:2 ق غذاخوری هل و گلاب یا وانیل : 1 ق غذا خوری مثل همه کیکها از قبل فر رو روشن میکنیم تا گرم بشه و قالبمن رو هم چرب میکنیم و اگر نچسب نیست کمی هم آرد میپاشیم. آرد ، شکر ، جوش شیرین و نمک رو الک میکنیم. بعد در یه کاسه جدا آب ، روغن، سرکه و گلاب و هل رو مخلوط میکنیم و به مخلوط رد اضافه میکنیم. در این مرحله باید سریع مواد رو مخلوط کنیم و زیاد به هم نزنیم. جوش شیرین با سرکه ورد واکنش میشه و تولید حباب میکنه و همین باعث پف کیک ما میشه. این مخلوط رو سریع میریزیم توی قالب و میذاریم در فر در دمای 180 درجه. من خیییلی زیاد درست کردم و واقعا خوب درمیاد. به امتحانش می ارزه. برای تولد یک سالگی پسرم هم از همین کیک درست کردم اینم عکسش : من یه کرم درست میکنم که همون کرم پیراشکی هست. گاهی کیک رژیمی رو از وسط نصف میکنم و میزنم لاش وی میذارم چند ساعت توی یخچال و بعد هم اماده میل کردنه! خیلی خوب میشه کیکم شبیه شیرینی تر میشه . چند بار هم برای صبحانه به جای مربا خوردم و خیلی بهم چسبید اون موقعها که فقط مربای سیب و هویچ میخوردم. برای تولد پسرم هم از همین کرم همراه با مربای سیب و موز زدم لای کیکش و خیییییلی خوب در اومد. دستورش اینه : آرد : نصف پیمانه شکر : یک پیمانه آب: 1 پیمانه وانیل : یک چهارم ق چ. ( من گلاب و هل میزنم معمولا ) آرد رو توی آب حل میکنیم و شکر و وانیل رو هم اضافه میکنیم. میذاریم روی حرارت کم. به هم میزنیم تا مثل فرنی سفت بشه و بوی خامی آرد هم از بین بره. به همین سادگی. به همین خوشمزگی بیسکوییت رو ب دستور راشین جون درست کردم

 

مامان آروین عزیز:زولبیا رژیمی

زولبیا رژیمی

اینم دستور یه جور لقمه بامیه رژیمی برای افطارررر مواد لازم:  خمیر مایه 1 قاشق مرباخوری  آب ولرم 1 پیمانه  شکر 1 قاشق سوپخوری  آرد 3 لیوان  مواد لازم برای شربت:  شکر 4 لیوان  آب 2 لیوان  لیموی تازه یک عدد  طرز تهیه:  1- ابتدا شربت شکر و آب را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا قوام آید در آب نصف یک لیموی تازه را گرفته و داخل شربت بریزید و اجازه دهید بجوشد ... سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خوب خنک شود.  2- خمیر مایه را با یک پیمانه آب ولرم ، یک قاشق سوپخوری شکر و کمی آرد مخلوط کنید .  3- سه لیوان آرد را روی مخلوط خمیر مایه بریزید و بدون اینکه هم بزنید آن را کنار بگذارید به محض اینکه خمیر مایه برسد، روی آرد ترک هایی ایجاد خواهد شد.  در این مرحله مقداری آب ولرم را به آرد اضافه کنید،‌ تا حدی که خمیر نرمی به دست آید، آب اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.  4- روی خمیر را با پارچه تمیزی بپوشانید و کنار بگذارید تا حجم آن دو برابر شود.  5- یک ظرف کوچک روغن کنار دستمان میگذاریم. و گلوله های کوچکی از خمیر درست کرده و به کمک قاشق چایخوری داخل روغن داغ میاندازیم تا سرخ شود.  هر بار دست و قاشق را چرب میکنیم. از حرارت مناسب روغن مطمئن شوید.  گلوله ها را پس از سرخ شدن از داخل روغن درآورده و روی تور سیمی و یا صافی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. و تا وقتی که هنوز داغ است درون شربت خنک بیاندازید ، بامیه لقمه ها باید به مدت 10 دقیقه داخل شربت بماند ...  نوش جان!  پ . ن : اگر مجازین توی شربتش کمی هل و گلاب بزنین . و در نهایت روی بامیه ها دارچین بریزین.  من با نصف مواد درست کردم. به نظرم شما هم نصف کنین موادشو تا سرخ کردنش خیلی وقت نگیره

 

 
 
 
یه نوع نون:
آرد يك و نيم ليوان
شكر 1 ق چ
نمك نصف ق چ
اينستنت ييست (مايه خمير فوري) 1 ق چ
بهبود دهنده 1 ق چ (و يا يك هشتم ق چ بيكينگ پودر)
روغن يك ق غ
آب نصف ليوان
فر 250 درجه سانتيگراد
 
 

 

 
 
 
آرد رو توي كاسه ميريزيم.
من آردهاي با ماركهاي مختلف رو امتحان كردم. آرد قنادي آرد سفيد آرد گندم. همه جواب ميده. پر گلوتن يا كم گلوتن. پس خيالتون راحت
شكر و نمك رو اضافه ميكنيم
مايه خمير رو اضافه ميكنيم
اگر از مايه خميري كه نياز به عمل آوري داره استفاده ميكنيد مطابق توضيحاتي كه هميشه ميدم رفتار كنيد. اما پيشنهاد شخصي من با توجه به تجربه اي كه در پيتا دارم اينه كه ساده تر خواهد بود اگر از نوع فوريش استفاده كنيد
 
(هميشه ميزان آب براي هر دو مدل مايه خمير يكيه فقط دماي آب فرق ميكنه)

 

 
 
و بعد بهبود دهنده.
نداشتيد هم مهم نيست بيكينگ پودر بريزيد
آب و روغن رو هم اضافه ميكنيم
 
 

 

 
 
به همون شيوه هميشگي عمود برهم ورزش ميديم تا خمير لطيفي به دست بياد. حدود ده تا 15 دقيقه
خميرمون اونقدري سفت نيست كه اذيتمون كنه و اصلا هم چسبناك نيست پس به راحتي ورز داده ميشه
ظرفي رو چرب ميكنيم و خمير رو توش ميچرخونيم تا كل سطح خمير و ظرف به روغن آغشته باشه
 
 

 

 
 
روش رو با سلفون ميپوشونيم و در جاي گرمي قرار ميديم. من فر رو يك دقيقه روشن كرده و بعد خاموش ميكنم و  ظرف رو توي فر ميذارم و هر از گاهي هم چك ميكنم كه فر سرد نشده باشه
بعد از يك ساعت حجمش تقريبا  دو برابر ميشه. اين خمير مثل خمير نونهاي ديگه زياد پف نميكنه. توي عكس هم مشخصه



 

سطح كار رو آرد ميپاشيم
خمير رو به 8 قسمت مساوي تقسيم ميكنيم و اگر در كارمون سرعت عمل نداريم حتما گلوله ها رو توي كيسه ميذاريم كه سطحشون خشك نشه. مهمه
خمير رو با وردنه پهن ميكنيم و اگر نياز بود باز زير و روش آرد ميپاشيم
 
 
 
حالا يه مورد كه تجربي بهش رسيدم رو ذكر ميكنم.  با تجربه به اين نتيجه رسيدم كه شيوه پهن كردن خمير در نتيجه نهايي تاثير ميذاره
به اين شيوه خمير رو پهن كنيد:
وردنه رو روي سمت راست خمير قرار ميديم و ساعت گرد ميچرخونيم. با دست خمير رو بلند ميكنيم و خلاف حركت عقربه هاي ساعت كمي ميچرخونيم و باز با وردنه ساعت گرد روش حركت ميكنيم تا پهن شه. اينقدر اينكار رو تكرار ميكنيم تا خمير اندازه يك وجب كاملا باز پهن شه
اگر گيج كننده است زياد خودتون رو اذيت نكنيد. هر جور راحتيد پهنش كنيد. اما اين شيوه ايه كه تقريبا ميتونم بگم ردخور نداره و همه پيتا ها عالي و يك تكه باد خواهند كرد
 
 
فر رو روي 250 درجه سانتيگراد قرار ميديم. نون ها رو بايد روي طبقه وسط بذاريم. من طبقه پايين رو بارها و بارها امتحان كردم. به نظرم زير نون بعضي وقتها زيادي سريع ميپزه. پس نظر من روي طبقه وسطه
 
چون فر من بزرگه نميتونم هر بار شبكه رو بيرون بيارم تا نون رو روش قرار بدم اينه كه از يه شبكه كوچيك استفاده ميكنم
نون رو روي شبكه فر قرار ميديم و ميذاريمش توي فري كه كاملا داغه
 
 
و اما قسمت هيجان انگيز ماجرا!
سعي كردم چند عكس بگيرم كه شما هم بدونيد جلوي فر نشستن و به شيشه فر خيره شدن چه حسي داره!
البته خيلي عكس گرفته بودم چند تا دونه اش رو واسه تون ميذارم كه فرايند پف رو ببينيد
خوشگله نه؟!
 
 
و اين هم لحظه نهايي با شكوه!
وقتي ديديد كه نون كاملا باد كرده و مثل بادكنك قلمه شده ديگه كفايت ميكنه اجازه نديد بيشتر توي فر بمونه كه خشك ميشه و بعد نميتونيد راحت باهاش كار كنيد
 
 
نون ها رو كه از فر بيرون مياريم بادش ميخوابه اما مهم اينه كه ميدونيم نونمون دو لايه است
 
 
 
حتما روي نونها رو با پارچه بپوشونيد كه خشك نشه
حالا بريد سراغ درست كردن نون بعديتون
البته اگه مثل من نيستيد و نياز نميبينيد هر بار كامل فرايند پخت رو مشاهده كنيد! سرعت كارتون به مراتب بيشتر خواهد بود! يعني تا نون رو گذاشتيد توي فر ميريد سراغ پهن كردن نون بعدي و قبلي رو از فر بيرون آورده جديده رو توي فر ميذاريد
 
 
 
وقتي نون رو نصف ميكنيم ميبينيم كه دو لايه است. اصلا كيفش هم به همينه. يعني مثل نون همبريه فقط نازك. باب طبع آدمهايي كه اهل رژيمند
 
توصيه اكيدم اينه كه ظرف يكي دو روز پيتا رو مصرف كنيد. چون تازه اش يه چيز ديگه است. وگرنه خب آدم بازاريش رو ميگيره ديگه!
 
 
با اين رسپي 8 نون پيتا خواهيد داشت. اگر مايليد نونهاي بزرگتري داشته باشيد ميتونيد خمير رو به تعداد كمتري تقسيم كنيد اما بنا به تجربه من كار با نون بزرگتر سخت تره.  كوچولوهاش رو من مطمئنم راحت تر باهاش كنار ميايد
 
من پيتا رو با انواع سس ها ميخورم مثل: پستوي ريحان يا جعفري يا تپناد زيتون يا حمص يا متبل بادمجان يا پستوي گوجه خشك يا انواع پته ها انواع شاميها و كوفته ها. به عنوان بيس پيتزا و مخصوصا با سس معروف زعتر يا تپناد گوجه يا حتي پستوي اسفناج. به صورت تست شده براي سالادها و غذاهاي عربي مثل فته. ولي غذايي كه از همه بيشتر بهم ميچسبه عرايسه. 
همينقدر بگم كه باهاش همه چي ميشه خورد
 

اميدوارم بتونيد با موفقيت پيتاهاي خوشگلي درست كنيد و لذت كافي و وافي ببريد.

 

 

 

دستور غذاهای رژیمی از سایت چی بپزم!؟

البته جدیدا حساسیت پسر من به گوجه و رب و پیاز برطرف شده و من با وجود این دوتا سرچ کردم

و پسر من به سبزیجات .و سیب زمینی آلرژی داره شما سرچ کنید دستورای بهتری میابین

مواد لازم:
  • مرغ: یك عدد
  • هویج: دو عدد رنده شده
  • پیاز: سه عدد خلال شده
  • روغن: 150 گرم
  • آرد: یك قاشق چایخوری
  • رب گوجه‌فرنگی: دو قاشق غذاخوری
  • نمك و فلفل سیاه: به مقدار لازم

دستور پخت:

  1. مرغ را به چهار تكه تقسیم كنید، اگر دوست داشتید استخوان مرغ را جدا كنید.
  2. یادتان باشد كه پوست مرغ را باید بگیرید، سپس كمی آرد روی آن بپاشید روغن را بگذارید تا داغ شود، مرغ‌ها را خوب در روغن سرخ می‌كنید و سپس در ظرف دیگری می‌گذارید.
  3. حالا باید هویج و پیاز را در همان روغن سرخ كنید.
  4. وقتی سرخ شد، یك قاشق آرد روی آن ریخته و خوب به هم می‌زنید، سپس رب گوجه‌فرنگی را با دو پیمانه آب مخلوط كرده و روی آن می‌ریزید.
  5. چند جوش كه زد نمك و فلفل سیاه را به آن اضافه كرده و این سس را روی مرغ ریخته و می‌گذارید تا با آتش ملایم بجوشد.
  6. این خوراك مرغ خیلی خوشمزه است، سپس مرغ را در دیس می‌گذارید. می‌توانید با تکه های فلفل دلمه ای و چند شاخه ریحان یا جعفری آن را تزئین كنید،

 

 

 

استامبولی پلو برای 6 نفر:

مواد لازم:

  • برنج یک کیلو
  • گوجه فرنگی سه کیلو
  • گوشت مغز ران بدون استخوان ۷۵۰گرم
  • پیاز سرخ کرده ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری
  • روغن ۱۰۰ تا ۱۵۰گرم
  • رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپخوری
  • نمک و فلفل به مقدار کافی

دستورپخت:

  1. برنج را تمیز کرده با آب نیم گرم چندین بار می شوییم. گوجه فرنگی را آب گرفته با دو سه لیوان آب مخلوط می کنیم و روی برنج می ریزیم بطوریکه تقریبا چهار انگشت از سطح برنج بالاتر بایستد در صورتیکه کمتر بود کمی آب اضافه می کنیم. یک قاشق سوپخوری نمک داخل آب برنج می ریزیم سه چهار قاشق روغن اضافه می کنیم می گذاریم برنج در آب یکساعت بماند تا کمی خیس بخورد .
  2. گوشت را قیمه ای خرد می کنیم با پیاز سرخ کرده مخلوط می نماییم و روی آتش ملایم می گذاریم تا آب گوشت کشیده شود و بعد دو سه لیوان آب در گوشت می ریزیم و می گذاریم گوشت بپزد. رب گوجه فرنگی و کمی نمک را به گوشت اضافه می کنیم و می گذاریم آب گوشت تبخیر شود(باید قیمه را قبل از آماده کردن برنج تهیه کرد)بعد ظرف برنج را روی حرارت ملایم می گذاریم تا جوش بیاید و آب آن تبخیر شود. در صورتی که مغز برنج کمی خام بود مقدار یکی دو لیوان آب گوجه فرنگی یا آب ساده به آن اضافه می نماییم و بعد از اینکه این آب هم تبخیر شد وسط برنج را باز می کنیم و قیمه را لای آن می ریزیم و روی قیمه را با برنج می پوشانیم در ظرف را محکم می کنیم روی آتش یا در فر نیمساعت حرارت را ۳۵۰ درجه و یکساعت ۳۰۰ درجه تنظیم می کنیم.

 

اسلامبولی پلو را می توانیم با گوشت چرخ کرده و رب گوجه فرنگی تهیه کنیم. بدیهی است که اسلامبولی پلو با آب گوجه فرنگی تازه و قیمه خیلی بهتر می شود ولی در صورت مصرف گوجه فرنگی باید رب خوشرنگ و خوش طعم باشد و مقدار آن در حدود یک لیوان باشد. باید برنج را پیمانه کرد و برای هر پیمانه برنج دو پیمانه آب در نظر گرفت. دو سه قاشق از رب را با قیمه مخلوط می نماییم و در صورت استفاده از گوشت چرخ کرده گوشت را با پیاز سرخ کرده کمی سرخ می کنیم و یک قاشق رب را با یک لیوان آب داخل آن می ریزیم و در حرارت ملایم می گذاریم تا آب آن کشیده شود و بعد از آن استفاده می کنیم.

 

 

خورش هویج ترکی:

 

موادلازم:

  • هویج خلال شده 1 کیلو
  • گوشت ماهیچه نیم کیلو
  • پیاز 1 عدد
  • گوجه فرنگی 3 الی 4 عدد
  • لیمو عمانی 2 الی 3 عدد
  • آب گوشت یک لیوان و نیم
  • نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، زعفران به مقدار لازم
  • روغن مایع به اندازه کافی

دستورپخت:

  1. هویج را به شکل خلالی (باریک در یک اندازه)خورده کرده یکدست سرخ مینماییم تاطلایی شود. سپس پیاز را خورد کرده را باگوشت (تکه های درشت) تف میدهیم و ادویه جات را داخل مواد ریخته با آب میگذاریم تا پخته شود. گوجه فرنگیها رابه صورت حلقه حلقه بریده و دور روی آنرا سرخ میکنیم.
  2. بعد از آماده شدن مواد درون یک ظرف پیرکس آب گوشت، لیمو عمانی خرده شده (اگر خواستید می توانید از آلو استفاده کنید ,برای هر نفر 3 تا 4 عدد آلو کافی است)و زعفران آب کرده را ریخته سپس تکه های گوشت، هویج و گوجه فرنگی را بطور جداگانه درون ظرف قرار میدهیم. سپس درب ظرف را گذاشته با شعله کم به مدت 10 دقیقه میگذاریم تا خوب جا بیفتد.

 

کباب ها:

موادلازم

  • فيله گوساله - 300 گرم
  • فيله مرغ - 300 گرم
  • فلفل كبابي - 100 گرم
  • سيخ چوبي - شش عدد
  • پياز - يك عدد
  • زعفران آب‌كرده - دو قاشق سوپخوري
  • آبليمو - دو قاشق سوپخوري
  • روغن مايع - 30 گرم
  • گوجه‌فرنگي و ليمو تازه هر كدام - دو عدد
  • نمك و فلفل - به ميزان لازم

دستور پخت

  1. گوشت گوساله و مرغ را به اندازه‌هاي دو سانتي‌متري خرد كرده و داخل پياز، آبليمو، زعفران، فلفل و نمك به مدت دو ساعت يا بيشتر مي‌خوابانيم و بعد سيخ مي‌زنيم طوري كه يك تكه گوشت گوساله، يك عدد فلفل و يك عدد گوشت مرغ قرار بگيرد.
  2. اين كار را تا جايي كه سيخ پر شود ادامه مي‌دهيم. سيخ‌هاي پر شده را داخل ماهي‌تابه (بهتر است از جنس چدن باشد) درون كمي روغن با شعله ملايم سرخ مي‌كنيم و بعد از آماده شدن با گوجه‌فرنگي و ليمو تفت مي‌دهيم.

 

 

کباب دیگی (کباب تابه ای)

موادلازم:

  • گوشت گوسفندي يا گوساله جوان كم چرب يا بدون چربي براي هر كباب 100 گرم
  • نمك به مقدار كافي
  • پياز رنده شده درشت 1 عدد
  • گوجه فرنگي به تعداد لازم

دستورپخت:

  1. پياز رنده شده را فشار دهيد و آب آن را در ظرفي بريزيد .
  2. گوشت را دو يا سه بار چرخ كنيد و با نمك و پياز خوب ورز دهيد و با دست فرم دهيد و در ماهيتابه رژیمی ويا ديگ ( فابلمه ) بچينيد ودرب آن را ببنديد و روي حرارت ملايم بگذاريد حرارت را زياد نكنيد تا گوشت كاملاً بپزد معمولاً گوشت وقتي كه ميپزد جمع شده و بهتر است كه كبابها كمي نازك باشد.
  3. وقتي كباب در حال پخته شدن است آب پياز را به آن اضافه كنيد اگر كباب بدون چربي است به آن دو الي سه قاشق روغن زيتون بيفزاييد. در فاصله پخت، كباب را برگردانيد و دوباره درب آن را محكم ببنديد وقتي كمي آب براي كباب مانده بود ( چون گوشت زمان پخته شدن آب مياندازد )
  4. گوجه فرنگي ها را با كارد از قسمت زير به عمق يك سانتي متر با كارد به شكل علامت بعلاوه ببريد و در لابلاي كبابها قرار داده و دوباره درب آنرا ببنديد وقتي كبابها و گوجه فرنگي كاملاً پخته شدند در ديس بكشيدوكبابها را روي برنج قرار دهيد تا تزيين زيبايي به همراه گوجه فرنگي روي آن باشد و بعد سرميز سرو و نوش جان كنيد

 

کباب برگ تابه ای

موادلازم:

  • گوشت دوبار چرخ شده مخلوط گوسفندي و گوساله 500 گرم
  • پياز يك عدد رنده شده
  • زعفران آب‌كرده يك قاشق غذاخوري
  • بيكينگ‌پودر يك قاشق چايخوري
  • روغن، نمك و فلفل به ميزان لازم

دستورپخت:

  1. ابتدا پياز، گوشت، نمك، فلفل، زعفران و بيكينگ‌پودر را با هم مخلوط كرده كاملا ورز داده و به مدت يك ساعت مايه را درون يخچال قرار مي‌دهيم بعد كف تابه را با روغن، كمي چرب كرده سپس گوشت را درون تابه به قطر نيم‌سانت پهن مي‌كنيم بعد آن را با كفگير چوبي برش مي‌دهيم تا برش‌ها به شكل كباب‌سيخي درآيند بعد ظرف را روي حرارت ملايم قرار داده تا گوشت پخته و سرخ شود سپس كباب‌ها را برگردانده تا طرف ديگر آنها نيز به خوبي سرخ شوند، آن‌گاه در ظرف مناسب كشيده و اطراف آن را با گوجه و سبزي تزئين مي‌كنيم.

 

طرز تهیه کباب قشقایی

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • گوشت گوسفند یک کیلو
  • پیازچه قرچ شده یک عدد
  • نان لواش دوتا سه عدد
  • روغن، نمک، فلفل به میزان لازم

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. گوشت را با پياز و 5-6 پيمانه آب در دیگ روی آتش به جوش بياوريد.
  2. كف گوشت را بگيريد، اندكی نمك و فلفل اضافه كنيد، شعله را كم كنيد، در ديگ را ببنديد و 2 ساعت يا كمی بيشتر بپزيد تا گوشت نرم شود، ولی له نشود.
  3. در پايان پخت بايد آب گوشت تمام شود، و گرنه در ديگ را برداريد و شعله را كمی زیاد كنيد؛
  4. سپس برداريد و كنار بگذاريد.
  5. يك پيمانه روغن در تابه بزرگی روی شعله ی ملايم داغ كنيد. نان را به اندازه ای كه در تابه جا بگيرد ببريد و در روغن سرخ كنيد (خشك نشود)، سپس با كفگير برداريد و در سينی بگذاريد.گوشت پخته را در روغن داغ بگذاريد و بچرخانيد تا سرخ شود. با كفگير برداريد و روی نان سرخ كرده بگذاريد. داغ سر سفره ببريد

کباب لقمه

موادلازم:

  • گوشت چرخ‌كرده (مخلوط گوسفند و گوساله) 600 گرم
  • پياز 200 گرم
  • نمك يك قاشق مرباخوري
  • جوش‌شيرين نصف قاشق چايخوري

دستورپخت:

  1. ابتدا پياز را رنده كرده و در صافي ريخته و كمي‌ آب آن را مي‌گيريم. بعد با گوشت چرخ‌شده و نمك به مدت ده دقيقه ورز مي‌دهيم. جوش‌شيرين را نيز در همين موقع اضافه كرده و ورز دادن را ادامه مي‌دهيم.
  2. به اندازه يك نارنگي از گوشت را برداشته و به سيخ مي‌كشيم و صاف مي‌كنيم. بعد با دو انگشت به صورت لقمه‌اي آن را شكل داده و سر و ته گوشت را هم با دست به سيخ مي‌چسبانيم. براي كباب‌شدن روي آتش ابتدا يك طرف آن را مي‌گذاريم تا مقدار كمي بپزد در اين لحظه آن را سريع پشت و رو مي‌كنيم بعد با حرارت ملايم مي‌پزيم تا مغزپخت شود.سپس گوجه‌ها را هم به سيخ كشيده و كباب مي‌كنيم.

 

 

موادلازم:

  • - گوشت چرخ كرده؛ یك كیلوگرم
  • - پیاز؛ 300 گرم
  • - زعفران ساییده شده؛ یك قاشق چای‌خوری
  • - نمك و فلفل؛ به مقدار كافی

دستورپخت:

  1. بتدا كاسه بزرگی آماده كرده و پیازها را پس از پوست كندن و شستن با رنده ریز در آن رنده كنید.(اگر پیاز آب انداخت با دست پیاز رنده شده را بچلانید و آب اضافی آن را خالی كنید.)
  2. گوشت چرخ كرده را همراه با نمك و فلفل به پیاز رنده شده اضافه كنید. زعفران ساییده شده را نیز در كمی آب‌جوش حل كرده و در این مخلوط گوشتی بریزید و با دست‌تان مواد را خوب ورز دهید تا مایه كباب حالت چسبنده پیدا كند.
  3. سپس مخلوط گوشتی را به مدت 2 تا 3 ساعت در یخچال قرار دهید.
  4. برای سیخ كردن كباب هم مقدماتی لازم است. ابتدا در كاسه كوچكی مقداری آب سرد بریزید و كنار دست‌تان قرار دهید. حالا پیش از برداشتن مایه كباب دست‌تان را در آب خیس كرده، یك مشت از مایه را بردارید و به شكل دوك درآورید؛
  5. سپس همان‌طور كه مواد در دست راست‌تان قرار دارد، سیخ را روی مایه دوكی بگذارید و شروع به پوشاندن سطح سیخ با مایه كباب كنید.
  6. در پایان دوباره دست‌تان را در آب سرد فرو كنید و روی سیخ فشار دهید تا اثر انگشتان شما بر گوشت باقی بماند. حالا ابتدا و انتهای كباب را به سیخ بچسبانید و كناری بگذارید. همین كار را درباره همه مواد و سیخ‌ها انجام دهید.
  7. سپس آتش را بر پا كرده، سیخ‌ها را روی آن قرار دهید. فقط به خاطر داشته باشید كه ابتدا باید آتش را مرتب باد بزنید تا گوشت خودش را بگیرد. وقتی گوشت كمی برشته شد، دیگر باد زدن لازم نیست.
  8. براي تهيه چلو نيز بايد برنج را به روش چلوكش بپزيد.

 

نکته۱: گوشت کباب کوبیده را ۲بار چرخ کنید. در ضمن یا آن را به صورت خالص از گوشت گوسفند آماده کنید یا از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید. پخت کباب کوبیده با گوشت گوساله به‌تنهایی امکان ندارد زیرا گوشت گوساله فاقد چربی لازم است. البته استفاده از قسمت‌های خیلی چرب گوشت گوسفند نیز برای پخت کباب کوبیده مناسب نیست.

نکته ۲: با وجود اینکه طبق این دستور دیگر نباید نگران ریختن کباب باشید ولی برای اطمینان بیشتر یکی دو تخم‌مرغ به مایه کباب اضافه کنید.

نکته ۳: برنج این چلوکباب را هم به‌صورت جداگانه در قابلمه یا پلوپز آماده کنید.

 

کباب تابه‌ای

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • گوشت چرخ‌كرده 300 گرم
  • نمك و فلفل به ميزان لازم
  • پياز رنده شده دو عدد
  • سماق يك تا دو قاشق سوپخوري در صورت تمايل
  • روغن‌زيتون در صورت تمايل
  • گوجه‌فرنگي، فلفل‌شيرين، جعفري و ليموترش براي تزئين

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. گوشت و پياز رنده شده، نمك و فلفل را به همراه سماق، خوب مخلوط كرده
  2. سپس در تابه‌اي كه آن را ترجيحا با روغن‌زيتون چرب كرده‌ايم پهن مي‌كنيم و بعد برش مي‌زنيم. روي حرارت ملايم، نيم ساعت تا سه ربع قرار داده تا سرخ شود.
  3. با گوجه فرنگي، فلفل شيرين، جعفري و ليموترش تزئين كنيد.

 

 

تهیه کباب برگ

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • گوشت راسته پاک کرده یک کیلو و نیم
  • پیاز دو سه عدد
  • روغن زیتون یک استکان
  • فلفل به مقدار کم

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. کباب برگ را می توانیم به هر اندازه که میل داریم پهن کنیم به این ترتیب که راسته را روی تخته می گذاریم به اندازه ای که میل داریم پهنای کباب بشود یک قطعه جدا می کنیم مثلا پهنا چهار انگشت و آن قطعه را پهلوی قطعات دیگر گوشت می گذاریم قطعات دیگر را می بریم( با این عمل پهنای تمام گوشتها به یک اندازه می شود) بعد گوشت را به قطر نیم سانتیمتر ورقه ورقه می کنیم و آماده می گذاریم.
  2. پیاز را نرم رنده می کنیم و روغن زیتون و فلفل را با پیاز رنده شده مخلوط می کنیم و گوشت را در این مایه می خوابانیم و می گذاریم یک شب بماند.
  3. بعد از ۲۴ ساعت گوشت ها را به سیخ کشیده و کمی روی آن را با کارد می کوبیم و روی حرارت ملایم کباب می کنیم و گاهی سیخهای کباب را بر می گردانیم کباب باید در عین پختگی زیاد خشک نشود و آبدار باشد .
  4. کبابها را در دیس می کشیم و روی آنها را کمی نمک می پاشیم و کمی هم کره روی آن می گذاریم و اطراف آنرا با پیاز خلال کرده و جعفری تزیین می کنیم .

 

کباب برگ را نباید هیچ وقت لای نان قرار داد زیرا آب کباب به خورد نان می رود و خشک می شود. در صورتیکه بخواهیم از گردهای نرم کننده مخصوص گوشت استفاده کنیم برای هر کیلو گوشت یک قاشق مربا خوری از گرد نرم کننده را با پیاز رنده شده مخلوط می کنیم و نیم ساعت قبل از کباب کردن گوشت را در این مایه می خوابانیم. می شود بدون روغن زیتون هم گوشت کباب را آماده کرد و در مایه از یک قاشق چایخوری زعفران سائیده استفاده نمود.
کباب برگ را با چلو و گوجه فرنگی کباب شده سرو می نمایند.

 

 

 

 

موادلازم:

  • برنج ایرانی: 2 پیمانه
  • گوجه متوسط نگینی خرد شده: 3عدد
  • مرغ: 250 گرم
  • پیاز: یک عدد
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری
  • روغن:3 قاشق غذاخوری
  • نمک و زردچوبه و فلفل: به میزان لازم
  • آب : یک کاسه

دستور پخت:

  1. ابتدا مرغ را خرد کرده و در روغن خوب سرخ می کنیم (بهتر است شعله گاز زیاد باشد)
  2. سپس مرغ ها برداشته و شعله گاز را کم نموده و در روغن باقی مانده پیاز را که از قبل نگینی خرد کرده ایم سرخ می کنیم .
  3. نمک و زردچوبه و فلفل را اضافه و کمی تفت می دهیم بعد گوجه ها را به آنها اضافه میکنیم صبر میکنیم کمی بجوشد وقتی گوجه ها نرم شدند رب را اضافه نموده و هم میزنیم .
  4. سپس مرغ های سرخ شده را اضافه کرده و آب را میریزیم و در قابلمه را گذاشته و ده دقیقه صبر میکنیم تا با شعله زیاد به جوش آید
  5. سپس برنج را که از فبل خیس کرده ایم را به آن اضافه نموده و میگذاریم که آب برنج کم شده و برنج آماده دم کردن شود بعد دم کنی و سر طرف را روی ظرف گذاشته و میگذاریم با شعله ملایم 3 ربع دم بکشد.
 

 

 

موادلازم:

  • گردن گوسفند =یک عدد
  • پیاز بزرگ= یک عدد
  • ادویه کاری،زردچوبه،نمک و فلفل= به میزان لازم
  • برنج

دستورپخت:

  1. گردن را تمیز کرده، شسته و به صورت کامل در قابلمه می گذاریم.
  2. پیاز را خرد نموده و در ظرف می ریزیم
  3. گردن را به همراه زردچوبه و نمک و فلفل و ادویه و یک لیتر آب می پزیم.
  4. گوشت گردن نباید له شود.
  5. بعد از اتمام طبخ با توجه به ذائقه خودتان به آن کمی آبلیمو اضافه کنید. خوراک گردن با برنج میل می شود.

 

 

 

مواد لازم:

  • مرغ کامل
  • هویج
  • نمک، فلفل، ادویه
  • روغن

دستورپخت:

  1. مرغ کامل را همراه سه عدد هویج متوسط و نمک و فلفل و ادویه آب پز می کنیم.تا حدی که گوشت مرغ داخل از هم جدا نشود.
  2. بعد مرغ آب پز را در قابلمه ای به اندازه ی خود مرغ ،با حرارت ملایم سرخ می کنیم و قسمتهای مختلف مرغ را در قابلمه برمیگردانیم تا همه جای آن سرخ شود.

 

 

 

 

موادلازم:

  • پیاز درشت - 2 عدد
  • آرد - حدود 1 لیوان
  • مائ الشیر - حدود 1 لیوان
  • روغن - به میزان لازم

دستورپخت:

  1. برای درست کردن بنیه پیاز بهتره که از پیازهای متوسط رو به درشت استفاده کنیم و پیاز سفید و زرد مناسب تر از بنفشه
  2. پیاز رو پوست بکنید و حلقه حلقه های نازک برش بزنید و بعد حلقه ها رو از هم جدا کنید.
  3. حلقه های خیلی ریز و حلقه هایی رو که از هم باز شدنند رو کناری بگذارید برای مصارف دیگه و حلقه های یکدست النگویی شکل رو برای بنیه آماده کنید.
  4. برای درست کردن خمیر بنیه آرد رو با دلستر مخلوط کنید تا به غلظت سمنو برسید
  5. خوب وقتی غلظت آرد و دلسترتون مثل سمنو شد توی یه تابه یا شیر جوش کوچیک روغن بریزید در حد شناور و داغ که شد پیازهاتون رو داخل خیمر بزنید و توی روغن داغ سرخشون کنید(که اصطلاحا به این روش حمام روغن هم می گویند)
  6. سعی کنید طوری حلقه هاتون رو قرار بدید که بهم نچسبند
  7. میتونید وقتی آماده شد روغن ا

 

 

حلوای هویج

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • هویج اب بز شده و بوره شده 450 گرم
  • شکر 1/4 بیمانه
  • روغن 1 بیمانه
  • گلاب مقداری
  • زعفران آب شده 3ق غ
  • ارد سفید 1پیمانه

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. ابتدا ارد را تفت میدهیم به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم
  2. بعد روغن را اضافه میکنیم خوب هم میزنیم تا مایع یک دست شود
  3. آرام آرام پوره هويج را اضافه ميكنيم و هم ميزنيم
  4. سپس شکر را اضافه کرده و هم میزنیم
  5. در انتها هم گلاب و زعفران خوب هم میزنیم تا اینکه با تکان دادن حلوا از قابلمه جدا شود تا سرد نشده تزیین کنید.

 

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • دال عدس 1 پیمانه
  • رب گوجه 1 قاشق غذاخوری یا یک پیمانه پوره گوجه فرنگی
  • پیاز متوسط یک عدد
  • سیر 3 حبه
  • نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
  • آب لیمو یا گرد لیمو عمانی به میزان لازم

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. دال را با 2 لیوان آب بذارین بپزه. موقع پختن کف میکنه با قاشق کف ها را جمع کنید و دور بریزید. خیلی هم سریع می پزه .
  2. در این حین پیاز را خلال کنید و در مقداری روغن تفت بدین تا طلایی بشه، سیر را هم له کرده و به پیاز اضافه و تفت بدین .
  3. نمک ، فلفل، زردچوبه و رب را اضافه کنید و تفت بدین ( یا پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید ) .
  4. دال پخته شده را به این مواد اضافه کنید و اجازه بدین با هم پخته بشن و مزه هاشون قاطی شه.
  5. اگه از رب استفاده کردین یک لیوان آب بریزین داخل موادتون ( دال آب را موقع پخت به خودش میکشه )
  6. اگه هم پوره گوجه استفاده کردین یا آب نریزین یا خیلی کم آب اضافه کنید .
  7. وقتی خوراک شما پخت و آبش کشیده شد بهش آب لیمو یا گرد لیمو عمانی اضافه کنید و با نون و سبزی خوردن میل کنید .

 

کوفته هویج

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • گوشت چرخکرده: 300 گرم
  • هویج: 2 عدد متوسط
  • پیاز: 1 عدد
  • آرد سوخاری
  • نمک، فلفل ، زرچوبه
  • برای سس:
  • پیاز: 1 عدد
  • هویج: 1 عدد متوسط
  • سیب زمینی: 1 عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی
  • نمک و فلفل و زعفران
  • آبلیمو

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. پیاز و هویج را درون گوشت رنده ریز کرده و کمی پودر سوخاری و نمک و فلفل و زرچوبه زده و مخلوط می‌کنیم
  2. مواد رو و خوب ورز داده تا چسبنده شوند.بعد با دست به آن فرم دهید...
  3. در یک قابلمه دیگر، کمی روغن ریخته ( 2 قاشق) و روی حرارت گذاشته تا گرم شود.
  4. کوفته ها رو در آن گذاشته.( درحدی که خودش رو بگیرد)
  5. بعد از خارج کردن کوفته ها، یک پیاز را خلالی کرده و درون همان تابه ریخته و تفت میدهیم. زرجوبه فراموش نشود.
  6. سیب زمینی و هویج رو به اندازه مکعب های متوسط بریده و همراه با رب گوجه درون پیازها ریخته تا تفت بخورد و سبک شود
  7. آب (گرم) را هم تا جایی ریخته که روی کوفته ها را بگیرد
  8. نمک و فلفل و زعفران هم زده و بگذارید تا جوش بیاد..سپس آبلیمو زده و کوفته ها را آرام در سس درحال جوش بگذارید.
  9. سبزیجات که پخت و خوراک به روغن افتاد، آماده سرو کردن است.

 

 

کوفته کباب مرغ و نودل

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • گوشت چرخ کرده مرغ
  • پیاز رنده شده
  • آبلیمو
  • زعفران
  • نمک و فلفل
  • نودل
  • آرد سوخاری
  • روغن جهت سرخ کردن

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. ابتدا گوشت چرخ کرده مرغ را با پیاز و دو سه قاشق غذا خوری آب لیمو ..نمک و فلفل و زعفران و کمی هم زرد چوبه مخلوط کرده ..دو یا سه ساعت می گذاریم تا مواد خوب مزه دار شود ...
  2. سپس نودل ها را در آب جوش می ریزیم و بعد از کمی زمان آب آن را خالی می کنیم تا سرد شود
  3. سپس از مواد گوشتی گلوله ای بر می داریم و در دست مانند عکس بیضی شکل فرم می دهیم از نودل ها بر روی آن می بندیم و در آرد سوخاری می غلطانیم و در روغن فراوان سرخ می کنیم ..

 

 

طرز تهیه حلیم

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • گندم پوست کنده 3 کیلوگرم
  • گوشت گوسفند 1 کیلوگرم
  • کره 250 گرم
  • نمک 2 قاشق غذاخوری
  • آب 3 برابر میزان گندم

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. گندم را از شب قبل خیس کنید. گندم را همراه گوشت و نمک به مدت 5 الی 6 ساعت بعد از به جوش آمدن آب بگذارید بپزد.
  2. آنقدر هم می زنیم تا کاملاً لعاب پس دهد. گوشت بایستی ریش ریش شود ولی بقیه مواد را باید با گوشتکوب کوبید.
  3. مرتب هم بزنید وگرنه ته می گیرد. 1.5 تا 2 ساعت زمان نیاز دارد.
  4. حلیم را بعد از برداشتن از روی حرارت، مدتی در ظرف بماند تا خودش را بگیرد و سپس تزیین کنید. 3 قاشق شکر و 1 قاشق دارچین را در کاسه ای با هم مخلوط کنید و برای تزیین حلیم استفاده می شود. کره و روغن را دور شکر تزیین شده بریزید.

 

طرز تهیه بیلمینی(سوپ راویولی)

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • گوشت چرخ کرده 250 گرم
  • پیاز 1 عدد کوچک
  • آرد
  • آب
  • گالینابلانکا 2 عدد یا سوپ مرغ 4 لیوان
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. ابتدا با آرد و آب خمیری درست می کنیم که نرم باشد و در عین حال به دست نچسبد
  2. گوشت رو با پیاز رنده شده، نمک و فلفل مخلوط می کنیم
  3. سوپ ساده رو درست کنید: یا سینه ی مرغ رو با پیاز بپزید یا 4 لیوان آب رو با 2 تا عصاره ی مرغ بپزید و اگر دوست دارید به سوپتون رب بزنید
  4. گوشت رو به اندازه ی گلوله های کوچیک اندازه ی نخود درست کنید، خمیری رو که درست کردید رو به اندازه ی گلوله های کوچیک در بیارید و کف دستتون باز کنید،گلوله های کوچیک گوشت رو توی خمیر بزارید و خمیر رو از وسط تا کنید تا مثل یک نیم دایره در بیاد،2 گوشه ی نیم دایره ها رو روی هم بزارید و فشار بدید تا به هم بچسبند
  5. وقتی سوپ به جوش اومد راویولی ها رو توی سوپ بندازید و 30 دقیقه اجازه بدید تا بپزد

 

این غذا برخلاف بقیه سوپ ها با سرکه و فلفل سرو میشه

 

 

 

 

طرز تهیه پیراشکی گوشت

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • سیب‌‏زمینی: آب‌‏پز ۳ عدد
  • پیاز: ۲ عدد
  • جعفری خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار کافی
  • خمیر مخصوص پیراشکی: ۱ بسته

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. اول باید پیاز رنده شده رو با گوشت سرخ کنیم.بعد ادویه و نمک بهش اضافه میکنیم و 1 فنجون آب میریزیم و میذاریم گوشت بپزه
  2. بعد سیب زمینی که قبلا پختیم و رندش کردیم با جعفری مخلوط میکنیم و به گوشت اضافه میکنیم.
  3. خمیر پیراشکی که قبلا از یخچال بیرون گذاشتیم تا کمی نرم بشه(دقت کنید که نباید خیلی نرم شه و به دست بچشبه..در حدی که تا بشه ولی نشکنه کفایت میکنه)رو پهن میکنیم و مواد رو لای اون میذاریم.
  4. توی یه تابه ته گود روغنو میداریم که خوب داغ شه بعد خمیرو میذاریم توش تا طلایی بشه..توجه کنید که حرارتو بعد کم میکنیم که خمیر نسوزه.

 

نکته: اگر توی خونه گوشت نداشتید میتونید از سویا هم استفاده کنید چون اونم خوشمزه میشه و یادتون نره که این غذا مال جنونبه پس باید تند باشه تا طعمش عالی باشه(مقدار تندی سلیقه ایه)

 

 

 

 

طرز تهیه کله پاچه

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • کله گوسفند=۱عدد
  • پاچه گوسفند=۴عدد
  • پیاز درشت=۱عدد
  • زردچوبه=1 قاشق چای خوری
  • نمک=به مقدار دلخواه
  • فلفل =به مقدار دلخواه
  • آب سرد =۴ لیوان
  • نخود در صورت تمایل= ۱۰۰ گرم

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. برای طبخ، کله و پاچه را با هم در یک قابلمه قرار بدهید و آب به اندازه کافی به آن بیفزاید تا جایی که نیمی از کله زیر آب برود بعد یک پیاز را پوست بکنید و به چهار پنج تیکه تقسیم کنید و داخل قابلمه بیندازید.
  2. همچنین در صورت تمایل می توانید ۱۰۰ گرم یا به اندازه نیاز نخود هم پای آن بریزید زردچوبه هم بزنید و در دیگ را خوب کیپ کنید، حرارت را به صورتی تنظیم کنید که آب زیاد نجوشد و یا حتی نیازی به جوشیدن هم نیست، همین که بتواند درجه آب را به نزدیک صد درجه برساند کفایت می‌کند یا حداکثر و فقط بصورت خیلی ملایم بجوشد.

 

طبخ کله پاچه چیزی نیست بجز گذاشتن آن در دیگ و با حرارت بسیار ملایم پختن. هنر این کار تنها در این است که آنرا خوب تمیز کنید و هنگام طبخ آنرا زیاد نجوشانید و در عوض روی حرارت بسیار ملایم آنرا به شکلی دم کنید و استفاده از ادویه کافی که معمولا فقط نمک زردچوبه و فلفل سیاه و فلفل قرمز هندی است از مهمترین ها ست. شما می توانید کله پاچه پاک کرده بخرید یا می توانید برای تمیز کردن کله پاچه آنرا در آب گرم گذاشته تا خون آن خوب از بین برود و این کار را چندبار تکرار کنید تا کله خوب تمیز شود سپس پوست آنرا کنده و نصفش کنید (آرواره و کله )و داخل آنرا کاملا تمیز کنید.

 

 

رز تهیه سوپ بلغور

ﺩﺍﻮﻣ ﻪﻴﻟﻭﺍ

  • بلغور يك پيمانه
  • مرغ (ران يا سينه) يك تكه
  • ماست يك و نيم پيمانه
  • نعنا داغ و پیاز داغ دو قاشق غذاخوري
  • كره 50 گرم
  • نمك، زردچوبه و فلفل سياه به ميزان لازم.

ﺭﻮﺘﺳﺩ ﺖﺨﭘ

  1. بلغور، مرغ و نيمي از پيازداغ را با كره تفت مي‌دهيم و مقداري آب (سه ليوان) اضافه مي‌كنيم تا بلغور بپزد.
  2. بعد مرغ را مي‌كوبيم.
  3. ماست را با يك پيمانه آب مي‌زنيم تا صاف شود و به مواد بالا اضافه مي‌كنيم.
  4. سپس نعنا داغ، پيازداغ، ادويه و نمك را مي‌ريزيم تا جا بيفتد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

منا
13 دی 92 19:41
عزیزم میشه لطفا برای من باز رمز بفرستی..ممنون چشم خانومی
لیلی
4 اسفند 92 17:42
سلام خیلی خوشحالم که با راهنمایی دوستان می تونم به غذاهای پسرم تنوع بدم.خیلی غصم گرفته بود. فقط سر روغن موندم چی کار کنم.پسرم 9 ماهشه و به لبنیات-گاو-افزودنی ها-طالبی-پیاز و مایت فعلا توی تست پوستی حساسیت نشان داده.بخاطر همین نمی دونم چه روغنی مناسبه با توجه به اینکه افزودنی ها هم جز لیسته.همین سئوال را هم در مورد بیسکویت ها دارم چون سرلاک هم ممنوعه.لطف می کنید اگر رمز را برام بفرستین و در مورد موارد فوق اگر اطلاع دارین راهنمایم کنید سلام عزیزم چشم رمزو برات می فرستم در مورد روغن سبوس برنج امنه